Vieraskolumni

Nairobilaisilla on kiire perille

Liikenneruuhkien vuoksi Nairobin esikaupungissa asuvien kannattaa lähteä kotoaan viiden kuuden maissa, mikäli he haluavat ehtiä töihin kahdeksaksi.
Ulla Saikkonen
2.2.2010

saikkonen.jpgNairobilaisilla tuntuu olevan aina kiire. Silti he myöhästelevät sovituista tapaamisista, töistä, ties mistä. Syy on kaikkien tiedossa: liikenneruuhkien takia on yksinkertaisesti mahdotonta pysyä aikataulussa.

Nairobin liikenteen kaoottisuus on jonkinlainen sokki ainakin ensikertalaiselle, eikä ihme. Paikallisten lehtien mukaan Kenian metropolin ruuhkat ovat Itä-Afrikassa vertaansa vailla. Missä muualla 15 minuutin matkaan voi tärvääntyä neljäkin tuntia?

Sekin on nähty, kuinka joku hermonsa menettänyt autoilija päättää ratkaista pulman kaahaamalla kadun väärää puolta.
Minibussien eli matatujen kuljettajat ovat valmiita rikkomaan kaikkia mahdollisia sääntöjä viedäkseen asiakkaansa nopeasti määränpäähän. Ruuhkissa ei ole nimittäin varaa jonotella, koska pomolle on tienattava shillinkejä ja liian hitaan kuskin tilalle löytyy aina joku hurjapäisempi.

***

Töistä myöhästyminen ei ole Nairobissa suuri rikos, jos sen voi laittaa aamuruuhkan piikkiin. Esikaupungissa asuvien kannattaa lähteä kotoaan viiden kuuden maissa, mikäli he haluavat ehtiä töihin kahdeksaksi. Silti myöhästymisiä tulee.

Jotkut ovat kokeilleet kimppakyytejä. Silloin jonoissa on ainakin muutama auto vähemmän, bensaa säästyy ja matkanteko on hieman rattoisampaa. Idealla on kuitenkin rajoituksensa. Yhteiset kyydit sopivat parhaiten sellaisille työpaikoille, joilla on samat työajat. Silloin samalla suunnalla asuvat pystyvät sovittamaan matkansa yhteen.

On ruuhkista hyötyäkin: yksityisissä firmoissa monet jäävät ylitöihin välttääkseen jonot. Miksi turhautua jonossa, kun saman ajan voi käyttää johonkin hyödyllisempään työpaikalla. Jotkut viivyttävät kotiintuloa jopa puolille öin, joskin tässä ollaan jo kaukana työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta. Mutta nyt ollaankin Afrikassa!

***

Yhtä kaikki ruuhkiin on ollut pakko sopeutua. Jonottaessa ei auta kuin kuunnella radiota, tarttua kännykkään tai vaihtaa muutama sana viereisessä autossa jonottavan kanssa.

Sateella liikenne on täydellisesti tukossa: kotiin pitää päästä, ja jostakin kumman syystä liikennevalotkin lakkaavat usein toimimasta. Ei sillä, etta nairobilaiset niitä muutenkaan noudattaisivat, mutta kuitenkin.

Joidenkin mielestä liikenneruuhkat johtuvat huonosta kaupunkisuunnittelusta. Monet Itä-Afrikan kaupungeista on perustettu siirtomaa-aikana, jolloin liike-elämä supistui kaupungin keskustoihin. Monissa kaupungeissa palvelut löytyvät edelleen pieneltä alueelta, joten ruuhkia syntyy väistämättä.

***

Paikallisten lehtien mukaan liikenneruuhkat maksavat Kenian taloudelle vuosittain 1,5 miljardia shillinkiä menetettyinä työtunteina ja polttoaineen kulutuksena. Ympäristö saastuu ja ihmiset stressaantuvat.

Hallitus ei ole kovinkaan aktiivisesti keksinyt keinoja ruuhkien vähentämiseksi. Eritasoliittymien rakentamista suunnitellaan, ja paraikaa joitakin Nairobin katuosuuksia levennetään.

Tammikuun 4. päivänä kenialaisten arki meni sekaisin, kun matatut aloittivat suunnitellun kolmen päivän lakon poliisin aiheuttaman häirinnän takia. Töihin mentiin kävellen, polkupyörillä, moottoripyörillä ja takseilla. Matatu Welfare Association (MWA) iski arkaan kohtaan, sillä arviolta 80 prosenttia kenialaisista käyttää matatuja päivittäin.

MWA on lakkoillut poliisin häirinnän takia ennenkin, mutta ilman näkyvää tulosta. Kenia on yksi maailman korruptoituneimmista maista, ja Kenian poliisi maan pahin korruptiopesä.

***

Vie tovin sopeutua nairobilaiseen liikennekäyttäytymiseen.

Sen olen jo oppinut, etta kaistat on turvallisinta ylittää yhdessä muiden kanssa. Tärkeintä on ehtiä mahdollisimman nopeasti pois alta, silla kukaan ei hiljennä vauhtia jalankulkijoiden takia.

Jotkut uskaltavat pyöräillä autojen seassa. Eräs pyöräilijä otti rekasta kiinni päästäkseen vauhdikkaammin perille – mutta millä riskillä!

Kirjoittaja on vapaaehtoistöissä Undugu Society of Kenyassa, joka on Kenian vanhin katulapsityötä tekevä järjestö. Kepan verkkokolumneissa esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta Kepan virallista kantaa.