Vieraskolumni

Maailmankartta päälaellaan

Suuryrityksen mainoslehtinen onnistui tarjoamaan harvinaisen hyvää kansainvälisyyskasvatusta.
Kaisu Tuominen
28.8.2006
"Uusi apukohde on julistettu. EuroAidin valtavan menestyksen jälkeen (yli 80 miljardia AFROa!) on Pohjois-Amerikan aika. Kun puhumme Amerikasta tarkoitamme usein tärkeää kauppakumppaniamme Etelä-Amerikan Yhdysvaltoja. Mutta Pohjois-Amerikan pienet kansakunnat todella tarvitsevat apuamme ja huomiotamme."

Vuosia sitten käteeni sattui helsinkiläisessä ravintolassa mielenkiintoinen julkaisu. Kiiltelevän Lifestyle-aikakausilehden kannessa poseeraa upeasäärinen afrikkalainen nainen ja heti avaussivulla on maailmankartta käännettynä päälaelleen. Karttaa hallitsevat Etelä-Amerikan Yhdysvallat ja Afrikan unioni.

Afrikkalaisten julkkisten ylellisestä elämäntavasta ja nykytrendejä valottavien artikkeleiden seassa on "Punaisen Keihään" apuilmoituksia. Lahjoittajiin vedotaan muun muassa suloisen 12-vuotiaan dysseldorffilaisen Helgan kuvalla ja sillä, että eurooppalaisen perheen voi ruokkia yhden Bujumburassa nautitun ravintolaillallisen hinnalla.

***

Julkaisu muistui mieleen tämän kesän kuivuusuutisia lukiessa. Kuumat kelit ovat ilahduttaneet lomalaisia, mutta harvinaisen kuiva kesä on vähentänyt satoja ja vesivarantoja. Kaivot kuivuvat ja käyttövedestä tulee pulaa. Rehusatojen tuhoutuminen on aiheuttanut ruuhkaa teurastamoissa ja karjan ruokkimiseksi joudutaan miettimään hätäkeinoja. Perunasato on jäämässä kolmanneksen tavallista pienemmäksi ja myös vihanneksia ja viljaa on korjattu pelloilta normaalivuotta vähemmän.

Lähimarkkinoiltakaan ei apua löydy, sillä kuivuudesta on kärsitty myös muualla Euroopassa.

Kuivuus tuottaa varmasti päänvaivaa suomalaisille viljelijöille ja me kaikki saatamme joutua maksamaan viljasta, vihanneksista ja sähköstä hieman enemmän. Palaneet nurmikot ja luonnon silminpistävä jano puhuttavat, mutta meidän on kuitenkin helppo jatkaa elämäämme eteenpäin.

Mutta entä jos olisinkin Pohjois-Mosambikissa perheen luona, jossa asuin graduani tehdessä? Siellä sato harvoin hyvänäkään vuotena riittää koko vuodeksi. Elämään kuuluvat sadekauden kuukaudet, jolloin varastot on syöty ja myyty eikä uutta ravintoa vielä ole.

Yhdelläkin kuivuuden tuhoamalla sadolla on kohtalokkaat seuraukset: nälänhätää ja sairauksia. Aliravitsemus uhkaa jatkua, kun ilman satoa ei ole myöskään siemeniä seuraavaa viljelyskautta varten. Afrikka pysyy avunsaajana - toisin kuin ylellisen julkaisun sivuilla.

***

Harvoin olen törmännyt tuota lehteä parempaan kehityskasvatusaineistoon. Ristiriitaisia tunteita herättää yhä edelleen vain se, että kyseinen lehti on vaatteita myyvän suuryrityksen mainos. Lehden sivuilla poseeraavat henkilöt ovat pukeutuneet kyseisen firman tuotteisiin. Tällä hetkellä samaisella yrityksellä on käynnissä mainoskampanja, jonka puitteena on taivas. Vaatteita esittelevät tavalla tai toisella maallisen vaelluksensa päättäneet henkilöt.

Tietotulvan kasvaessa on yhä vaikeampaa saada huomio herätettyä. Markkinatalouden toimijat keksivät yhä räväkämpiä ja oudompia keinoja vaikuttakseen ihmisten ostopäätöksiin.

Mitä me voimme tehdä, että tämän tietotulvan keskellä kykenemme vaikuttamaan ihmisten tunteisiin ja kannustamaan heitä toimimaan maailmanlaajuisen yhteisvastuun puolesta?

Harva kansalaisjärjestö voi palkata johtavia mainostoimistoja ideoimaan mittavia mainoskampanjoita - eikä moni edes halua lähteä toimimaan niin. Uudenlaisia lähestymistapoja ja rohkeita avauksia varmasti kuitenkin kaivataan.

Kirjoittaja on Kepan järjestökoordinaattori. Kepan verkkokolumnistien esittämät mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta Kepan virallista kantaa.