Vieraskolumni

Domesticating CITES!

Epäilen, että noin yksi prosentti maailman kehitysyhteistyövaroista käytetään t-paitoihin.
Veera Virmasalo
26.10.2010

Epäilen, että noin yksi prosentti maailman kehitysyhteistyövaroista käytetään t-paitoihin.

Ainakin täällä eteläisessä Afrikassa kampanja on usein yhtä kuin t-paita, jossa lukee jotain. Usein se jotain ei ole kovin iskevää tai edes helppotajuista.

T-paitatekstien laatijoiden enemmistöllä vaikuttaa olevan kolme kriteeriä, joista ainakin yhden pitää täyttyä.

  1. Vähintään yksi akronyymi.
  2. Ilmaisu, jota kukaan ei käytä arkipuheessa.
  3. Huutomerkki!

Vaikkapa: HIV/AIDS, let us rally around women and children! Domesticating the African Youth Charter! Domesticating CITES! Decentralisation in Namibia! WFP runs SAP!

Ei kuulosta kovin pahalta? Mutta olen nähnyt pahempiakin. En vain muista mitä niissä luki. Eikä muistanut pitkään eteläisessä Afrikassa asunut ystävänikään. Johtopäätös: Kampanjateepaitoja on niin paljon, että niiden viesteille tulee sokeaksi.

Vai tuleeko?

***

Paikalliset ovat hulluina kampanjateepaitoihin. Yritäpä järjestää kampanja ilman t-paitaa. Onnea matkaan, sinusta on tulossa työpaikkasi epäsuosituin henkilö. Onnea tarvitset myös silloin, kun olet lopulta myöntynyt siihen, että suurehko prosenttiluku budjetista on sittenkin käytettävä t-paitoihin. Jokainen kollegasi haluaa vähintään yhden, mutta näyttäisi ikävältä, jos t-paitoja ei riittäisi muille kuin työntekijöille ja heidän perheilleen.

Ai että miksikö lopulta suostuit koko t-paitajuttuun? Koska kai paidoissa on pakko olla jotain järkeä, kun ne ovat niin suosittuja. Ja sitä paitsi, mitäs oltaisiin laitettu päälle siellä messuilla, jos kampanjateepaitoja ei olisi ollut? Ja miten hienon näköistä oli, kun telkkarikuvassa näkyi, että koko yleisöllä oli samanlaiset paidat! Ja siitä sai hyvän kuvan myös vuosiraporttiin.

Puhun kokemuksesta. Olen myös löytänyt itseni esittämästä, että korkeampia viskaaleja varten pitäisi painattaa pikeepaidat, koska vain pikeepaita voi saada korkeamman viskaalin edes vilkaisemaan viestiä saati pukeutumaan siihen muulloinkin kuin kampanjan virallisessa avajaistilaisuudessa.

Miten upeaa olisikaan, jos hallinnon hajauttamiseen penseästi suhtautuva kansliapäällikkö yhtenä kauniina lauantaina bongaisi supermarketin lihatiskillä Decentralisation Now! -iskulausetta ylväästi selässään kantavan pääministerin?

***

Millainen paita ja kampanja tahansa, paidat päätyvät yleensä nopeasti uusiokäyttöön.

Ideaalitapauksessa kampanjalla on strategia, jossa määritellään tavoite, kohderyhmä ja iskulause, joka todennäköisesti puree kohderyhmään. Yksi osa kampanjaa on iskulausetta kantavat t-paidat, joita jaetaan kohderyhmän edustajille tai ihmisille, joilla on jonkinlaista vaikutusvaltaa heihin.

Usein tällaista strategiaa ei ole. Mutta jos onkin, kuka käyttää sataa erilaista kampanjateepaitaa? Paidat annetaan puutarhurille, yleismies Jantuselle, talouden- tai lastenhoitajalle tai maalla asuvalle köyhälle sukulaiselle.

Kyllä, vähätuloisissa ruokakunnissa on käyttöä ilmaisille t-paidoille. Ja vaikka pienituloiset eivät ole vaikutusvaltaisia, ovat he sentään äänestäjiä. Teepaitakampanjoita pitäisi suunnitella useammin niin, että iskulauseet olisi alun perinkin tarkoitettu vähätuloisten kannettaviksi. Sopiva voisi olla esimerkiksi: You are driving to work. I’ve got no work. Namibiassa sellaisen paidan voisi painattaa puolelle maan työikäisestä väestöstä.

Mutta kuinka suuri vaikutus uhanalaisten eläin- ja kasvilajien kansainvälisen kaupan rajoittamiseen on viidelläsadalla yleismies Jantusella, joiden t-paidan selkämyksessä lukee Domesticating CITES?

PS: Kehitysviestinnän maailmanlaajuisista t-paitakuluista ei koottane vuosittaisia tilastoja. Yksi prosentti on joka tapauksessa huimaa liioittelua. Kyseessä oli epätoivoinen yritys herättää lukijan kiinnostus.

Kirjoittaja on Namibiassa asuva viestintäkonsultti, joka valmistelee journalistiikan gradua kansalaisosallistumisesta. Kepan verkkokolumneissa esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta Kepan virallista kantaa.