Uutinen

Yhdysvaltalaiset firmat ahtaalla Egyptissä

Usein pelkkä huhu riittää kuluttajaboikottiin Egyptissä.
Cam McGrath
27.10.2003

Aiemmin Mohammed Hashemilla oli tapana valittaa, että amerikkalaiset pikaruokaketjut ryöväävät häneltä asiakkaat. Nyt Hashemin falafel-koju menestyy hyvin, ja viereinen hampurilaisbaari ammottaa tyhjänä.

"Asiakkaani haluavat halpaa ja maukasta ruokaa, mutta ennen kaikkea he eivät halua tuntea syyllisyyttä syömisestään", rasvaisia kasvipalleroita paistava Hashem kertoo.

Asiakkaiden syyllisyys ei johdu kaloreista. Monille egyptiläisille amerikkalaisten tuotteiden ostaminen tarkoittaa nyt Israelin hallituksen politiikan tukemista.

Jokainen amerikkalaisessa ruokapaikassa käytetty sentti tappaa palestiinalaisen lapsen, julistaa lentolehtinen, jota on jaettu yliopistoilla Egyptissä.

Propaganda on tepsinyt. Brittiläisiin ja yhdysvaltalaisiin tuotteisiin kohdistettu boikotti sai aikaan sen, että Kentucky Fried Chicken -ketjun myynti laski viime vuonna Egyptissä 40 prosenttia.

Vihaisten opiskelijoiden lietsoma kampanja puri hyvin siitä huolimatta, että Egyptin kaikki 64 Kentucky-kanaruokalaa ovat kokonaan arabien omistuksessa. "Olemme koettaneet selittää ihmisille, että yhtiöllämme on amerikkalainen nimi, mutta se on sataprosenttisesti arabialainen. Yhteenotot opiskelijoiden kanssa ovat jatkuneet silti", ruokalaketjua pyörittävän kuwaitilais-egyptiläisen Americana-yhtiön edustaja Adel Fouad kertoo.

Moni Egyptissä toimiva ylikansallinen yritys on joutunut viime aikoina pestaamaan pr-ammattilaisia kiillottamaan kuvaansa.

"Opastamme asiakkaitamme paikallistamisstrategioissa. Täytyy levittää tietoa siitä, että kyse on paikallisista yrityksistä, joiden henkilökunta ja osakkeenomistajat ovat niin ikään täkäläisiä", Promoseven-yhtiön toimitusjohtaja Maha Aboulenein selittää.

Hänen mukaansa valistus aloitetaan yleensä firman omista työntekijöistä. Heillekin on tarpeen selittää omistussuhteet ja yhteys amerikkalaiseen emoyhtiöön.

Yleisölle sanomaa välitetään lisäämällä arabisävyjä pakkauksiin, korostamalla paikallisen henkilökunnan roolia ja ottamalla "yhteiskuntavastuuta" osallistumalla hyväntekeväisyyteen.

Amerikkalaisfirmojen egyptiläisiin tytäryhtiöihin kohdistuvista uhkista suurimpiin kuuluu huhumylly. Perätönkin kuulopuhe saattaa koitua yrityksen kohtaloksi.

Brittiläinen markettiketju Sainsbury häädettiin Egyptistä 2001, kun sitkeä huhu väitti sen olevan juutalaisomistuksessa. Perättömän väitteen levittäjiksi epäillään paikallisia pienkauppiaita, joilta marketit veivät asiakkaat.

McDonalds-hampurilaisketjun egyptiläinen haara Manfoods menetti myös rajusti asiakkaita, kun sen huhuttiin antavan kymmenyksen tuloistaan Israelille. Yhtiö turvautui laajaan mainoskampanjaan kertoakseen, että Israelin sijasta se on vuodesta 2001 lähtien tukenut Egyptin ensimmäisen lasten syöpäsairaalan rakentamista.

Ariel-pyykinpesuaine oli helppo hyökkäyskohde boikotoijille. Nimen sanottiin viittaavan Israelin pääministeriin Ariel Sharoniin ja logoa verrattiin Daavidin tähteen. Pesuaineen nimi muutettiin Egyptissä Langiksi, ja tähdestä vähennettiin kaksi sakaraa.

Israelilaisia, brittiläisiä ja yhdysvaltalaisia tuotteita boikotoivan kampanjan perustajajäseniin kuuluva Ahmed Shaaban ei anna periksi.

"Jotkut firmat selittävät, että ne ovat kotimaisia ja niiden tuotteet valmistetaan täällä. Toiset ovat vaihtaneet amerikkalaisen nimensä, mutta boikotissa ei ole kyse vain nimistä, vaan itse tuotteesta. Jos se on amerikkalainen, me boikotoimme sitä", Shaaban vakuuttaa.