Uutinen

Worldwatch: Biopolttoaine voi hyödyttää kehitysmaiden talonpoikia

Biopolttoaineiden buumi voi asiantuntijoiden mukaan koitua hyödyksi kehitysmaiden köyhille talonpojille. Huolet ruoan hinnan noususta ja ympäristöongelmista varjostavat toisten toiveikkuutta.
Abid Aslam
27.8.2007

IPS -- Monien maataloustuotteiden hinnat olivat 1970-luvulta lähtien vapaassa pudotuksessa, millä on ollut tuhoisia seurauksia kokonaisille kansantalouksille. Viime vuosina eräiden tärkeiden kasvien hinnat ovat kuitenkin lähteneet nousuun polttoainekehittelyn seurauksena.

"Eräiden köyhimpien maiden talonpojat ajettiin nurkkaan tukiaisilla, joita Yhdysvallat ja Euroopan maat maksoivat omille tuottajilleen muun muassa maissista, puuvillasta ja sokerista. Hintojen nousu voi nyt auttaa köyhiä saamaan säällisen korvauksen tuotteistaan", Worldwatch-instituutin johtaja Christopher Flavin sanoo.

Hänen mukaansa monen kehitysmaan tilanne kohenisi, jos se voisi valmistaa biopolttoainetta kotimaassa tuotetuista raaka-aineista ja vähentää huimasti kallistuneen tuontiöljyn ostoa.

Maailman 47 köyhimmästä maasta 38 joutuu ostamaan öljyä ulkomailta, ja 25 tuo kaiken tarvitsemansa öljyn.

Ihmisravintoa bensatankkiin?

Biopolttoaineista on apua köyhyyden ja nälän torjunnassa vain, jos niiden tuotanto siirtyy rikkaista maista köyhiin, YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön FAOn pääjohtaja Jacques Diouf muistuttaa.

Jotta biopolttoaineiden tuotanto kehitysmaissa kävisi kannattavaksi, se vaatisi rikkaita maita alentamaan niiden tuontitulleja ja muita maksuja. Lisäksi kehitysmaiden viljelijöille pitäisi tarjota pienimuotoista rahoitusapua oman polttoainetuotannon käynnistämiseen.

"Näillä keinoilla kehitysmaat - joiden ekosysteemi ja ilmasto ovat yleisesti suotuisammat biomassan tuotannolle kuin teollisuusmaiden, ja joilla usein on myös tarjolla maata ja työvoimaa - saisivat kilpailuetunsa käyttöön", Diouf sanoo.

Biopolttoainehuumassa tulisi kuitenkin varoa, ettei ihmisravinto joudu bensatankkiin eikä maailman niukkoja metsävaroja hukata, asiantuntijat varoittavat.

Yhdysvalloissa tuotetusta maissista menee nyt viidennes polttoaineeksi, ja Brasiliassa katoaa sademetsää sokeriruokoviljelmien tieltä.

Worldwatch kehottaa siirtymään polttoainetuotannossa ruokakasveista muuhun biomassaan, kuten maa- ja metsätalouden jätteisiin.

Flavinin mukaan tarvitaan myös laajoja maatalousuudistuksia ja infrastruktuurien kehittämistä, jotta maailman 800 miljoonaa aliravittua - joista valtaosa asuu maaseudulla - hyötyisi nykykehityksestä.

Hyöty tulee pitkällä tähtäimellä

Maailman sokerintuotannosta tislataan etanoliksi vasta kymmenesosa, mutta silti sokerin hinta on jo kaksinkertaistunut, yksityistä Earth Policy -instituuttia johtava Lester Brown huomauttaa.

Myös viljojen hinnat kohoavat sitä mukaa kuin varsinkin maissia, mutta vähäisemmässä määrin myös riisiä ja vehnää, jalostetaan polttoaineeksi.

Brown näkee lähitulevaisuuden synkkänä, vaikka tilanne saataisiinkin myöhemmin tasaantumaan.

"Tilanne voi kehittyä nopeasti hengenvaralliseksi maailman kahdelle miljardille köyhimmälle, jotka käyttävät vähintään puolet tuloistaan ruokaan", hän sanoo.

Brown pelkää, että ruoan hinnan nousu voi lisätä nälkää ja laukaista poliittisia levottomuuksia viljaa tuovissa matalan tulotason maissa, kuten Indonesiassa, Egyptissä, Nigeriassa ja Meksikossa.

YK:n alaisen Maailman ruokaohjelman (WFP) johtaja Josette Sheran varoitti heinäkuussa, että ruoan kallistuminen vaikeuttaa järjestön työtä nälkää näkevien auttamiseksi.

Worldwatchin elokuussa julkaistu raportti uskoo kuitenkin, että biopolttoainebuumista on pitemmällä tähtäimellä enemmän hyötyä kuin haittaa.

"Ruoan hinnan nousu koettelee kaupunkien köyhiä, jotka tarvitsevat lisää apua WFP:ltä ja muilta avustajilta", Worldwatch myöntää.

Sen mukaan ruokapulan pääsyy on kuitenkin köyhyys, ja yritys parantaa ruokaturvaa alentamalla hintoja entisestään vahingoittaa useampia ihmisiä kuin hyödyttää.

Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n mukaan biopolttoaineen tuotanto kaksinkertaistui vuosina 2000-2005. Tuotannosta 95 prosenttia keskittyi viime vuonna Yhdysvaltoihin, EU:hun ja Brasiliaan. Loppu jakaantui lähinnä Kanadan, Kiinan ja Intian kesken.

Yhdysvalloissa raaka-aineena on pääasiassa maissi ja Brasiliassa sokeri. Eurooppa valmistaa biodieseliä öljykasveista.

Karkeasti yksi prosentti maapallon maantieliikenteestä kulkee nyt biopolttoaineella. IEA ennustaa osuuden nelinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.