Uutinen

Wilson Kirwa ja Virpi Hämeen-Anttila Reilun kaupan lähettiläiksi

Reilun kaupan viikot alkoivat uusien lähettiläiden nimeämisellä. Wilson Kirwa kannustaa kaikki suomalaiset mukaansa Pohjoismaiden mittelöön Reilun kaupan maaottelussa 20. lokakuuta.
Esa Salminen
16.10.2009

Reilun kaupan viikot käynnistyivät 19. lokakuuta. Viikkojen lähtölaukauksena kajahti urheilija Wilson Kirwan ja kirjailija Virpi Hämeen-Anttilan nimeämisellä Reilun kaupan lähettiläiksi. Reilun kaupan edistämisyhdistys myöntää arvonimiä vuosittain tunnetuille suomalaisille, jotka edistävät Reilua kauppaa toiminnallaan.

Yhdistyksen tiedotteen mukaan lähettilääksi ryhtyminen oli satusetänäkin tunnetulle Kirwalle luontevaa, sillä hänellä omakohtaista kokemusta kehitysmaan arjesta.

"Lapsuudessa työskentelin isäni maatilalla Keniassa ja viljelin itse samoja tuotteita, joita myydään Suomessa Reilun kaupan merkillä varustettuina. Nyt asun Suomessa, mutta täälläkin haluan ostaa Afrikasta vain sellaisia tuotteita, joiden viljelijät tulevat omalla työllään toimeen", Kirwa sanoi.

Myös Virpi Hämeen-Anttila otti arvonimen ilolla vastaan.

"Minulla on vakaumus, että yhden ihmisen pienetkin teot voivat vaikuttaa maailmaan, ja Reilu kauppa toimii juuri tällä periaatteella", sanoi Hämeen-Anttila.

Pohjoismaiden mittelö

Suomi lähtee Reilun kaupan maaotteluun kakkossijalta ja kamppailee Ruotsin kanssa voitosta 20. lokakuuta. Maaottelussa kilpaillaan suurimman osallistujajoukon keräämisestä niin sanotuille reiluille tauoille, joilla käytetään mitä tahansa Reilun kaupan tuotetta.

"En ole koskaan hävinnyt kilpailua ruotsalaiselle, enkä ajatellut tehdä sitä tälläkään kertaa", Kirwa kannusti.

Leikkimielisen ottelun tarkoitus on tuoda Reilua kauppaa yhä tunnetummaksi kaikissa Pohjoismaissa.

"Reilun kaupan viikoilla kampanjoiva kansanliike on suuri syy sille, että Reilu kauppa kasvaa Suomessa myös taantuman aikana", sanoi Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa.

"Vuoden 2009 tammi-kesäkuussa Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi vähittäiskaupan arvossa mitattuna 13,7 prosentilla, kun myyntejä verrataan edellisvuoden vastaavaan aikaan. On sykähdyttävää, etteivät suomalaiset ole kääntäneet selkäänsä kehitysmaiden tuottajille taantumassakaan"

Lisää tietoa aiheesta