Uutinen

Viestintä vaatii vaikeita valintoja

Tiedotus on keskeinen ja tärkeä osa järjestötoiminnan arkipäivää. Se on myös hyvä tapa vaikuttaa ja edistää omaa asiaa. Tehokas tiedottaminen on yksinkertaista ja ytimekästä.
Sanna Rekola
26.4.2006

Päivi Rosqvist (kuva: Kepa) "Tiedotuksen a ja o on viestin saaminen riittävän yksinkertaiseksi. Esille pitää tuoda vain olennainen", kertoo Maailman luonnonsäätiö WWF:n viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist.

Rosqvist on työskennellyt vuosia järjestöviestinnän parissa ja opettanut järjestöille viestintää kursseilla. Hänen mukaansa järjestöviestinnän helmasyntejä on koko agendan syytäminen yleisölle yhdellä hengenvedolla. Asioihin perehtymätöntä tietotulva hämmentää, eikä viestistä välttämättä jää mitään mieleen.

"Pääviesti on tiivistettävä muutamaan virkkeeseen. Järjestöille tämä on usein hankalaa, sillä sanottavaa on paljon, ja asioiden saattaminen typistettyyn muotoon saattaa tuntua siltä, ettei mitään lopulta tule sanotuksi", Rosqvist selvittää ja jatkaa, "rajattu viesti menee kuitenkin paremmin perille."

Ajoissa ja asiaa

Kiinnostavuuden tähden tiedotteen on sisällettävä kohdeyleisön kannalta relevantteja aineksia. Tällaisia ovat esimerkiksi uusi tieto, vaikuttavuus omaan elämään, ajankohtaisuus, tai mielenkiintoinen henkilö.

"Samasta aiheesta voi kirjoittaa monin eri tavoin ja monista eri näkökulmista. Esimerkiksi kehitysyhteistyöhankkeesta voi pelkän asiatekstin sijaan kertoa asianosaisen henkilön kautta", Rosqvist neuvoo.

Visuaalisuus on niin ikään yksi tiedotuksen avaintekijöistä. Paitsi että kuvat kertovat ja kiinnittävät katsojan huomion, hyvät kuvat ovat myös valttikortti päästä läpi virallisissa viestimissä. Toimittajat yksinkertaisesti valitsevat paremmin kuvitettua materiaalia julkaistavaksi.

Median suhteen Rosqvistilla on muitakin neuvoja. "Aineisto on toimitettava medialle ajoissa, jotta siihen ehditään reagoida. Tiedotteessa otsikko ja ingressi ovat merkittäviä, sillä toimittajiin on tehtävä vaikutus heti.

Tiedotuksessa järjestön on tärkeää kiinnittää huomiota myös omaan profiiliin. Ei ole viestin kannalta lainkaan sama kuka sen esittää - esillä ei ole koskaan pelkkä asia, vaan myös sen esittäjä. Maine on suoraan verrannollinen sen kanssa, miten järjestöönsuhtaudutaan mediassa.

Maineesta riippuvat myös järjestön uskottavuus, luotettavuus ja rahoitus. Tietoinen arvojen ja toimintatapojen kartoitus ei ole pahitteeksi, sillä edukseen erottautuvien toimijoiden sanomiset otetaan aina vakavammin.

Markkinoinnilla tungosta toreille

Viime vuonna Turun Mahdollisuuksien torin tehokkaimmat markkinointikanavat olivat ympäri kaupunkia levitetyt mainokset sekä tapahtuma itse.

"Mahdollisuuksien tori oli esillä erityisen tehokkaasti kadunvarsimainoksissa. Järjestöt olivat levittäneet julisteet kaupungille ennen kuin ehdin itse viedä yhtäkään", tapahtumaa vuonna 2005 koordinoinut Saila Tykkyläinen selvittää.

Turussa myös itse tapahtuma oli mainos, sillä sijainti kauppatorilla keskellä kaupunkia houkutteli hyvin ohikulkijoita. Lisäksi ajankohta oli hyvä.

"Tori järjestettiin toukokuisena sunnuntaina, jolloin kaupat sattuivat olemaan auki ja ihmisiä oli liikkeellä. Mikäli tapahtuma olisi järjestetty syrjemmässä tai sisällä, vastaavaa yleisömäärää olisi ollut turha odottaa", Tykkyläinen arvio. Myös tänä vuonna Mahdollisuuksien tori pidetään kauppatorilla.

Tiedotusvälineitä houkuteltiin yhteistyöhön lehdistötiedotteella ja -tilaisuudella. Tapahtumalle saatiin julkisuutta muutamassa keskeisessä paikallismediassa. Tänä vuonna on pyrkimys parempaan.

"Nyt toritiedotuksessa keskitytään uusiin näkökulmiin, esimerkiksi artistivieraiden esittelyyn."