Uutinen

Uudet tiet tuovat investoijat Laosiin

Luoteis-Laosin syrjäseutujen läpi on avattu uusi kansainvälinen tie. Se lisää kaupankäyntiä ja investointeja, mutta voi olla myös uhka luonnolle ja paikalliskulttuureille.
Timo Kuronen
19.6.2008
TIMO KURONEN080617_TKuronen_tie_laos.jpg


Uusi päällystetie halkoo maisemaa Luang Namthan maakunnassa Laosissa.

LUANG NAMTHA, LAOS -- Mutkainen tie kiemurtelee lateriitinpunaisten kallioleikkausten välistä vedenjakajalle, jolta avautuu komea näkymä harvaanasuttuun Luoteis-Laosiin. Välillä tie sukeltaa pienten riisipeltojen keskelle ja etnisten vähemmistöjen bamburakenteisiin kyliin.

Reilun kahdensadan kilometrin päällystetie Bokeon ja Luang Namthan maakuntien halki on juuri valmistunut. Tie on viimeinen osa Singaporen ja Pekingin yhdistävää Aasian valtatietä.

Tien avajaisia juhlittiin äskettäin Laosin pääkaupunki Vientianessa Aasian kehityspankin (ADB) järjestämässä Suur-Mekongin alueen maiden pääministeritapaamisessa. Rahoitus tien rakentamiseen tuli Kiinalta, Thaimaalta ja ADB:lta.

Pankin presidentin Haruhiko Kurodan mukaan reitti lyhentää matka-ajan Kiinan Yunnanin maakunnan Kunmingista Thaimaan Bangkokiin kolmesta päivästä reiluun vuorokauteen.

“Herättämällä ikivanhan kauppareitin uudelleen henkiin Mekong-naapurit tuovat alueelle uusia työpaikkoja ja lisää vaurautta", Kuroda sanoi.

Aasian kehityspankki on rahoittanut useita tiehankkeita etenkin Laosissa ja Kambodzhassa, jotka sijaitsevat alueen talousmahtien Kiinan, Thaimaan ja Vietnamin välissä. Pankin mukaan paremmat tiet ja nopeammat tullimuodollisuudet rajoilla tuovat yrityksille kustannussäästöjä, houkuttelevat tielle lisää matkailijoita ja sen varteen uutta liiketoimintaa.

Naapurit tulevat ryminällä

Kiinan, Thaimaan ja Vietnamin välillä lisääntyvän rekkaliikenteen lisäksi uudet tiet tuovat Laosiin kauppiaita ja luonnonvarojen ostajia. Laosin hallitus on myös kertonut vaihtavansa maata ulkomaiseen pääomaan.

Laosiin onkin avattu suuria kaivoksia ja Mekongin sekä sen sivujokien patoamisesta käydään kovaa kilpailua aasialaisten voimayhtiöitten kesken. Thaimaalaiset suuryritykset ovat myös perustaneet Laosiin muun muassa sokeriruoko- ja eukalyptusplantaaseja omia tehtaitaan varten. Ulkomaisten kumipuuviljelmien pinta-alan on määrä kasvaa nykyisestä 30 000 hehtaarista kuusinkertaiseksi vuoteen 2010 mennessä.

Vietnamilaisen CHESH-kansalaisjärjestön mukaan vietnamilaiset yritykset tuovat mukanaan usein myös työvoiman, mutta kiinalaisten kumipuuviljelmillä käytetään apuna laoslaisia maanviljelijöitä.

“Riski viljelijöille on se, että taloudellisten hyötyjen jakamisesta ei ole tarkkaan sovittu. Nopeasti lisääntyvät puuplantaasit voivat olla uhka myös paikalliselle ruokaturvalle, sillä niiden perustaminen keräilytuotteita sisältäviin luonnonmetsiin on houkuttelevaa", CHESHistä kerrotaan.

YK:n kasvatus-, tiede-, ja kulttuurijärjestö Unescon neuvonantaja Steven Schipan arvioi, että kumipuuviljelmät vaarantavat Laosin kehittyvän luontomatkailun, sillä niitä perustetaan jopa luonnonsuojelualueille.

“Luang Namthan maakunta voisi hankkia ekoturismilla paljon enemmän tuloja kuin kumipuilla", hän muistuttaa.

Kiinan etupiirissä

Laosin ja Kiinan rajalla olevan Botenin kylän maamerkkejä ovat kiinalainen tori ja suuri kasinohotelli. Kiinalaisten kauppiaiden ylläpitämä ruoka- ja kulutustavaroita myyvä tori löytyy nykyään jokaisesta Pohjois-Laosin kaupungista.

Kiinalaiset kauppiaat suuntaavat naapurimaihin uusien markkinoiden toivossa. Samaan aikaan Kiinasta on tullut Laosin, Burman ja Kambodzhan suurin kehitysavun antaja. Lähinnä suuriin rakennushankkeisiin annettu lahja-apu ja korottomat luotot tulevat usein ilman tiukkoja sosiaali- ja ympäristönormeja.

Kiina-tutkija David Fullbrookin mukaan avokätisellä avullaan Kiina saa naapurimailta laajat hankintaoikeudet tärkeisiin luonnonvaroihin ja samalla sitoo ne turvallisuuspuskuriksi Aasian muita talousmahteja ja Yhdysvaltain vaikutusvaltaa vastaan.

Monet pelkäävät Laosin syrjäseutujen kulttuurien muuttuvan ja kiinalaisten vievän työpaikat paikallisilta kauppiailta. Toiset sen sijaan toivovat lisää matkailijoita.

“Luang Namthalla on hyvät ekomatkailuedellytykset, mutta tähän asti turistivirrat ovat olleet hyvin pieniä. Ehkä uusi tie tuo muutoksen", miettii lähistön kyliin vaelluksia järjestävä Bounta Chaleunsouk.

Tie Thaimaasta ei kuitenkaan ole vielä täysin valmis. Suursillan rakentaminen Mekongin yli on vasta nyt pääsemässä vauhtiin, kun Kiina ja Thaimaa ovat sopineet jakavansa sen kustannukset puoliksi. Vuoteen 2011 saakka lisääntyvä rekkaliikenne joutuu turvautumaan losseihin ja matkailijat kapeisiin pitkähäntäveneisiin.