Uutinen

Unesco: Kehitysmaat heikoilla myös kulttuurin kauppaamisessa

Latinalaisen Amerikan, Afrikan ja Oseanian osuus maailman kulttuurituotteiden kaupasta on yhteensä alle neljä prosenttia, todetaan Unescon raportissa.
Sanna Jäppinen
29.12.2005

Vuosina 1994-2002 kulttuuriin liittyvien tuotteiden - kuten kirjojen, levyjen, videopelien tai taide-esineiden - kauppa kasvoi 38 miljardista dollarista noin 60 miljardiin (noin 32 miljardista eurosta 50,5 miljardiin), todetaan YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon raportissa.

Kolme maata, Yhdysvallat, Britannia ja Kiina, tuottivat 40 prosenttia kulttuurihyödykkeistä. Vuonna 2002 Britannia oli suurin kulttuurituotteiden viejä ja Yhdysvallat suurin tuoja.

"Vaikka globalisaatio tarjoaa hienon mahdollisuuden jakaa kulttuurista ja luovaa osaamista, on selvää, että kaikki maat eivät ole voineet hyötyä tästä tilaisuudesta", totesi Unescon pääjohtaja Koïchiro Matsuura. "Ilman näiden maiden kaupankäynnin tukemista niiden kulttuuriset äänet jäävät eristyksiin ja marginaalisiksi."

Esimerkiksi Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen osuus maailman kulttuurituotteiden kaupasta oli vuonna 2002 kolme prosenttia. Kasvua vuodesta 1992 oli yksi prosentti. Minkäänlaista kasvua ei tapahtunut Oseaniassa ja Afrikassa, joiden yhteenlaskettu osuus kulttuurituotteiden kaupasta jäi alle yhden prosentin.

Lisää tietoa aiheesta