Uutinen

Terveisiä maailman reiluimmasta maasta

Britanniaa voi pitää reilun kaupan tuotteiden myynnin perusteella maailman reiluimpana maana. Suomalaistoimijat ottavat oppia mallimaasta.
Eeva Eronen
25.1.2008
Eeva eronenreilu kortti
Kuluttajat voivat Britanniassa kirjoittaa toiveensa kauppiaille osittain valmiiksi täytetyllä kortilla.

Vaikka perinteet köyhyyden ja kehitysasioiden ymmärrykseen ovat Britanniassa pitkät, varsinainen reilu kauppa on lähtenyt lentoon vasta viime vuosina, kertoo maan Reilun kaupan yhdistyksen (Fair Trade Foundation) markkinointiosastolla työskentelevä Emma Huntly.

Britanniassa myytävien reilujen tuotteiden määrä on esimerkiksi noussut parissa vuodessa 700:sta nykyiselle tasolleen, lähes 3000 tuotteeseen. Reiluiksi kaupungeiksi taas on julistautunut kolmisensataa kaupunkia ja kuntaa vuoden 2001 jälkeen. Myös kampanjointi on vahvistunut; Fair Trade Foundationin työntekijämäärä on tuplautunut puolessatoista vuodessa lähes 70:een.

Huntly kävi tammikuun lopussa jakamassa kotimaansa markkinointioppeja Suomen sisarjärjestön työntekijöille, lisenssinhaltijoille ja kauppiaille.

"Ruohonjuuritason innostus on menestyksemme perusta", hän arvioi. Ensimmäinen reilun kaupan kaupunki, Garstang, esimerkiksi syntyi niin, että ryhmä paikallisia alkoi kampanjoida sen puolesta, että koko yhteisön pitäisi sitoutua eettiseen kuluttamiseen - niin kunnan, kirkon kuin liike-elämänkin. Reilun kaupan asiaa haluttiin opetettavan myös kouluissa. Näin kävikin kansalaiskasvatuksen tunteja myöten, ja nyt paikalliset toimintaryhmät ovat koko liikkeen kivijalka.

Huntly painottaa, että kun asiakas vaatii, kauppias myy. Kun yksi kauppias huomaa homman todella kannattavan, seuraava - ehkä astetta isompi - innostuu. Lopulta kaikista merkittävimmätkin kauppaketjut, kuten Mark & Spencer, voivat kääntää kelkkansa. Kyseinen jätti esimerkiksi myy Britanniassa nykyään pelkkää reilun kaupan kahvia ja teetä.

Laaja valikoima tietää lisää ostajia

Yksi Britannian kampanjoinnin kulmakivistä on reilun kaupan viikkoja vastaava Fair Trade Fortnight -tapahtuma, jonka aikana reilua aatetta markkinoidaan esimerkiksi kaupoissa hyvin näkyvästi. Muulloin kansalaisille taas tarjotaan mahdollisuutta hätistellä kauppiaita "Dear store manager" -korteilla, joilla asiakkaiden on helppoa kertoa toivovansa kauppaan jotakin reilua tuotetta.

Huntlyn mukaan reilun kaupan arkipäiväistymisen kannalta on hyvin tärkeää, että valikoimaan kuuluu myös edullisia tuotteita. Isot liikkeet yrittivät joku vuosi sitten nostaa reilujen tuotteiden hintoja, ja yhdistys joutui painimaan saadakseen ne takaisin alas.

Meri Savonen [Emma] Emma Huntly esitteli suomalaistoimijoille, kuinka reilua kauppaa markkinoidaan Britanniassa

"Reilun kaupan tuotteiden ostamisen pitäisi olla mahdollista kaikille", Huntly sanoo. Nyt kaupoista saakin niin luksussuklaata kuin ihan tavallistakin makeaa. "Kaiken ei tosin voi enää sanoa olevan niin laadukasta", Huntly toteaa halvimpaan suklaaseen viitaten.

Yksi Huntlyn ja hänen kollegoidensa haasteista on saada kuluttajat huomaamaan, kuinka paljon tuotteita on saatavilla. "Yritämme nyt lisätä esimerkiksi kuivattujen hedelmien, riisin ja pähkinöiden sekä puuvillatuotteiden myyntiä", hän kertoo. Yhdistyksessä myös haaveillaan siitä, että kansan suosikkituotteesta, tölkitetyistä valkopavuista tomaattikastikkeessa, saataisiin kauppoihin reilu versio seuraavien kampanjaviikkojen aikana.

Suomi tulee perässä

Reilulla kaupalla menee hyvin Suomessakin; tuotteita myydään neljänneksi eniten asukaslukuun nähden maailmassa. Tuotevalikoima kasvaa kohisten, ja kolmensadan rajapyykki on ohitettu.

Reilun kaupan hedelmiä Suomeen, Ruotsiin ja Baltiaan tuovan Agrofairin aluepäällikkö Tuija Kopran mukaan Britannian esimerkki on mainio - kaupat ovat todella antaneet aatteelle näkyvyyttä.

Tilanne on kehittynyt Suomessakin paljon. "Reiluja banaaneja ei enää pistetä perimmäiseen nurkkaan. Se vaikuttaa kaikista eniten, että ihmiset löytävät ne yhtä hyvin kuin tavallisetkin banaanit."

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen uskoo, että kehitys jatkuu Suomessa vahvana. Kampanjoinnissa aiotaan seurata Britannian esimerkkiä ja panostaa "todella isosti" kerran vuodessa vietettäviin Reilun kaupan viikkoihin.

Kaupunkien ja kuntien päättäjät taas yritetään saada mukaan toimintaan keväällä alkavalla kaupunkikampanjalla

 

Lisää tietoa aiheesta