Uutinen

Suomen Unicef on tehokas varainhankkija

Suomen Unicef hankkii varoja erilaisilla lahjoituksilla, korttimyynnillä, koulu- ja yritysyhteistyöllä sekä vapaaehtoisten avulla toteutettavilla keräyksillä. Viime vuonna nuo keinot tuottivat maailman lapsille lähes viisi miljoonaa euroa, mikä on Suomen kokoiselle, pienelle markkina-alueelle hyvä saavutus.
Hanna Tattari
7.8.2004

Kuva:Unicef on hyvä varainhankkija. (Kuvaaja: Hanna Tattari)
Unicefin varainhankintapäällikkö Liisa Susiluoto vastaan Suomen keräyskampanjoista.
"Olimme viidenneksi tehokkain Unicef-komitea koko maailmassa. Tehokkuuden takuuna on luotettavuus, sillä ohjelmien seuranta ja raportointi on systemaattista. Lisäksi UNICEF on Suomessa hyvin tunnettu," kertoo Unicefin varainhankintapäällikkö Liisa Susiluoto.

Susiluoto vastaa Suomen Unicefin keräyskampanjoista ja niiden arvioinnista. Vaikka suurin osa työpäivästä kuluukin kokouksissa tai näyttöpäätteen ääressä, on varainhankintapäällikön seurattava myös projektien edistymistä kohdemaissa, osallistuttava kansainväliseen suunnitteluun ja tietysti välitettävä kaikin tavoin viestiä lapsen oikeuksien toteutumisesta. Kansainvälisen Unicefin ohjelmatoiminnan sisältöön Susiluoto ei voi vaikuttaa, mutta varainhankinnan painotuksiin hän kyllä saa sanoa sanottavansa.

"Neljäsosa rahoista menee omiin kohdemaihimme, joiden valintaan pystyn vaikuttamaan. Olen lähiaikoina lähdössä Nepaliin, jossa meillä on käynnissä Maailman tytöt kouluun! -projekti. Arvioin miten rahoittamamme ohjelma etenee ja samalla saamme myös arvokasta viestiä lahjoittajille," 19 vuotta Unicefilla työskennellyt Susiluoto selvittää.

Yritykset tiukan seulan läpi

Yhä useammat suomalaisyritykset tukevat Unicefia osana sosiaalista vastuutaan. Kansainvälisesti Unicefilla on erittäin tiukat säännöt yrityksille, joiden kanssa tehdään yhteistyötä. Kaikki yhteistyökumppanit joutuvat käymään läpi kansainvälisen tutkinnan. Tutkinnassa selvitetään, ettei yritys ole missään tekemisissä ase-, huume- tai tupakkateollisuuden kanssa ja myös kytkökset lapsityövoimaan tutkitaan tarkoin.

"Tarkan valvonnan vuoksi tunnemme yritykset hyvin ja me yleensä otamme yhteyttä yrityksiin, kun saamme jonkin toimivan idean. Esimerkiksi Nestlén kanssa emme suostu yhteistyöhön", Susiluoto kertoo.