Uutinen

Seurakuntakampanja käyntiin: Reilua ehtoollista

Kirkollisjärjestöt ryhtyvät yhteistyössä reilun kaupan järjestöjen kanssa kannustamaan seurakuntia reiluun kuluttamiseen. Kampanja lanseerattiin tänään Suomen lähetysseuran tiloissa osana Reilun kaupan viikkoja.
Mikko Sauli
15.5.2007

"Seurakunnat ovat olleet aktiivisesti mukana Reilun kaupan liikkeessä jo pitkään", kertoi Lähetysseuran puheenjohtaja, piispa Juha Pihkala Reilun kaupan seurakunta -kampanjan tiedotustilaisuudessa. "Nyt käynnistyvä kampanja jatkaa, laajentaa ja tehostaa seurakuntien aiempia toimia reilun kaupan edistämiseksi."

Kampanjan myötä seurakunnilla on mahdollisuus julistautua Reilun kaupan seurakunniksi. Titteli edellyttää reilun kahvin ja teen käytön lisäksi joidenkin muiden reilujen tuotteiden säännöllistä käyttöä ja reilusta kaupasta tiedottamista seurakuntalaisille. Yksi seurakunta on jo ehtinyt vaihtaa ehtoollisviininsä reiluksi.

Ensimmäiset seurakunnat saavat reilun arvonimensä jo tänään, kun Pakilan, Taivalkosken, Paltamon ja Tervon seurakunnista tulee virallisesti reiluja. Kampanjassa kellä tahansa seurakunnan jäsenellä on  mahdollisuus haastaa seurakuntansa mukaan.

"Luomme maailmanlaajuista reilun seurakunnan liikettä", Pihkala visioi. "Esimerkiksi Britanniassa 3 000 seurakuntaa oli vuoden loppuun mennessä liittynyt vastaavaan kampanjaan ja julistautunut reilun kaupan seurakunnaksi."

Kampanjassa ovat kirkon puolelta mukana Changemaker-verkosto, Kirkkohallituksen diakonia ja yhteiskuntatyö, Kirkkopalveluiden Seurakunta- ja järjestöpalvelut, Kirkon ulkomaanapu, Opiskelijoiden lähetysliitto, Ortodoksinen lähetys, Ortodoksisen kirkon ulkomaanapu Ortaid, Suomen ekumeeninen neuvosto, Suomen kristillinen ylioppilasliitto, Suomen lähetysseura ja Tulkaa kaikki -liike.

Julkiset hankkijat avainasemassa

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtajan Tuuli Syväsen mukaan muualla Euroopassa monet kaupungit ovat sitoutuneet reilun kaupan suosimiseen hankinnoissaan. Myös Euroopan parlamentti on peräänkuuluttanut julkisia hankkijoita mukaan reiluun kaupan tukemiseen.

"Seurakunnat ovat merkittäviä julkisia hankkijoita ja hyvä esimerkki kunnille ja kaupungeille", Syvänen kannustaa.

Projektipäällikkö Terhi Ylikosken vastaus kysymykseen suunnitelmista lähestyä kuntia ja kaupunkeja on napakka kyllä. "Paikallisesti sekä Tampereella että erityisesti Turussa kampanjoidaan jo. Ensi vuonna aihe on tarkoitus ottaa laajemmin Reilun kaupan edistämisyhdistyksen agendalle."

Utajärven kunta sai jo vuonna 2004 ensimmäisenä Suomessa Reilun kaupan kunnan arvonimen. Kunnille on olemassa omat kriteerit, jotka edellyttävät muun muassa kunnan poliittista tukea reilulle kaupalle.

Lisää tietoa aiheesta