Uutinen

Sambian syrjäkylissä puhutaan reilusta kaupasta

Globaali kampanja reilumman maailmankaupan puolesta on otettu Sambiassa hyvin vastaan, vaikka maassa on niukasti tietoa maailmankaupan ongelmista.
Janne Sivonen
24.6.2003

Kuva: Liyoon kyläpäällikkö herra Kapule täyttää reilun kaupan vetoomuksen Siwan esiteltyä asiansa. (Kuvaaja: Janne Sivonen

Liyoon kyläpäällikkö herra Kapule täyttää reilun kaupan vetoomuksen Siwan esiteltyä asiansa.


LUSAKA -- Miljoonat ihmiset voisivat nousta köyhyydestä, jos maailmankaupan säännöt olisivat reilummat, todetaan Oxfamin maailmankauppaa käsittelevässä viime vuotisessa raportissa. Järjestö on käynnistänyt reilumman kauppajärjestelmän puolesta Make Trade Fair -vetoomuskampanjan, johon on liittynyt eri puolilla maailmaa jo yli miljoona ihmistä. Vetoomuksen miljoonas allekirjoittaja oli eteläafrikkalainen arkkipiispa Desmond Tutu.

Oxfam aikoo lähikuukausina kolminkertaistaa allekirjoitusten määrän. Tavoitteena on, että kolmen miljoonan ihmisen allekirjoittama vetoomus voitaisiin luovuttaa maailman johtajille, erityisesti G8-maiden päämiehille, syyskuun WTO-kokouksessa Meksikon Cancunissa.

Kampanja kiinnittää huomionsa köyhien maiden epäreiluun kohteluun muun muassa puuvillan, kahvin ja sokerin kaupassa. Esimerkiksi puuvillan maailmanmarkkinahinta on kaikkien aikojen pohjalukemissa, Oxfamin mukaan lähinnä Yhdysvaltojen puuviljanviljelijöilleen maksamien tukiaisten takia.

Sambiaan reilun kaupan kampanja saapui huhtikuussa, kun ODCMT (Organisation Development and Community Management Trust) –niminen järjestö ryhtyi paikalliseksi kampanjaveturiksi. ODCMT:tä vetävä Francis Banda pitää tärkeänä sitä, että köyhien maiden kansalaisia kuullaan, kun maailmankaupan säännöistä päätetään WTO:ssa, mutta toisaalta hän pitää reilun kaupan kampanjaa tärkeänä myös paikallisesti.

"Kauppajärjestelmän epäoikeidenmukaisuuksista ja reilumman kaupan mahdollisuuksista ei ole Sambiassa riittävästi tietoa", Banda toteaa.

"Toivon, että me voimme kampanjan avulla vaikuttaa myös oman maamme hallitukseen, jotta se toimisi kansainvälisillä areenoilla reilumman maailmankaupan puolesta. Ensiksi asia on kuitenkin tehtävä tutuksi suurelle yleisölle, sillä päättäjät eivät kuuntele kampanjaa, josta kukaan ei tiedä mitään."

Reilun kaupan kampanja alkoi Sambiassa varsin näyttävästi köyhän ja
syrjäisen länsiprovinssin pääkaupungissa Mongussa. Kampanjan aloitus
ajoitettiin vuotuiseen Kuomboka-rituaaliin, jonka aikana Lozi-kansan
kuningas muuttaa kesäasunnostaan talvipalatsiin. Kuomboka takasi suuren
yleisömäärän myös reilun kaupan kampanjoitsijoille.

Kampanjointia kylissä



Siwa Mubiana, 16, on yksi Kuombokan aikana kampanjaan tutustuneista mongulaisista. Siwalle ei kuitenkaan riittänyt vetoomuksen allekirjoittaminen; hän päätti itsekin ryhtyä vapaaehtoiseksi kampanjatyöntekijäksi länsiprovinssissa.

Siwan mukaan ihmiset ovat ottaneet kampanjan viestit hyvin vastaan. "Nimiä kertyy papereihin niin paljon kuin niitä vain jaksaa kerätä. Kampanjamateriaaleista on tosin pulaa, välillä meiltä ovat loppuneet jopa vetoomuslomakkeet eikä rahaa monistamiseen ole. Aivan kaikki eivät halua kuitenkaan laittaa nimeään vetoomukseen; köyhässä kaupungissa monet haluaisivat jopa rahaa nimikirjoituksestaan."

Yleensä Siwa kollegoineen kerää nimiä kaupungissa, esimerkiksi kouluissa. Haastattelua seuraavalla viikolla Siwan on tarkoitus lähteä toiselle puolelle Sambiaa itäprovinssiin. Siellä kampanjaviestiä on tarkoitus levittää suoraan syrjäkylien puuvillanviljelijöille, joiden tuotteet Etelä-Afrikasta tulleet monikansalliset firmat ostavat naurettavan halvalla. Toimittajan (ja hänen autonsa) vierailun takia
päätämme kuitenkin ottaa todelliselle ruohonjuuritasolle siirtymisessä varaslähdön ja ajaa Mongun lähikyliin kertomaan kampanjasta.

Kierros alkaa Liyoon kylästä parinkymmenen kilometrin päässä Mongusta. Ensimmäisenä kampanjasta on kerrottava kyläpäällikölle. Kyläpäällikkö, herra Kapule pitää nuorukaisen kampanjaviestiä tärkeänä, joten Siwa saa luvan kerätä nimiä myös muilta kyläläisiltä.

Liyoolaiset nyökkäilevät hyväksyvästi Siwan puheille maailman kauppajärjestelmän epäkohdista. Asia on monimutkainen, mutta kampanjan perusviesti on jokaiselle tuttu: vaikka töitä tekisi miten paljon, kyläläisten viljelemästä riisistä ja maissista ei saa riittävästi rahaa koulumaksuihin, terveydenhoitoon, vaatteisiin, liikkumiseen, saippuaan ja muihin perustarpeisiin.

Myös paikallinen kaupankäynti epäreilua



Kyläläisten mielestä kyse ei ole kuitenkaan pelkästään maailmankaupasta, sillä myös Sambian sisällä kaupankäynti on epäreilua. Vaikeakulkuisilla seuduilla asuvien pienviljelijöiden on lähes mahdotonta kuljettaa maataloustuotteita myyntiin, ja jos välikädet vaivautuvat ostamaan tuotteet suoraan kylistä, hinta on naurettavan alhainen. Myös ne syrjäseutujen asukkaat, jotka tuottavat maataloustuotteita vientiin, ovat usein suuret voitot keräävien sambialaisten välikäsien armoilla.

Liyoossa ja läheisessä Nakongan kylässä tie on hyvä, mutta moniin muihin alueen kyliin on ajettava Kalaharin autiomaan liepeiden upottavassa hiekassa, jota voi ajaa vain nelivetomaasturilla. Niinpä kyläläiset tuntevat syrjäseutujen kaupankäyntiin liittyvät ongelmat omakohtaisesti, eikä yksikään kyläläinen kieltäydy allekirjoittamasta vetoomusta.

Läheskään kaikki kyläläiset eivät osaa kirjoittaa, mutta Siwa täyttää vetoomuslomakkeen tietoja kirjoitustaidottomien puolesta. Niille, jotka eivät osaa edes nimikirjoitustaan, Siwa tuhertaa paperille nimikirjoituksen kaltaisia epäselviä kiemuroita ja käskee ottamaan mallia. Muutamat vanhuksista eivät osaa sanoa vetoomulomakkeissa tarvittavaa ikää, mutta henkilöpaperit haettuaan hekin saavat nimensä vetoomukseen.

Tavoitteena puoli miljoonaa nimeä



Alun perin Sambiasta oli tarkoitus kerätä reilun kaupan vetoomukseen 100 000 nimeä, mutta tähän mennessä ODCMT ilmoittaa keränneensä Siwan ja 250 muun vapaaehtoistyöntekijän voimin jo reilut 200 000 nimeä.

Kampanja on saanut myös runsaasti julkisuutta maan lehdissä ja televisiossa, ja suunnitteilla on jopa sambialaisilta kerättyjä kampanjaviestejä sisältävä CD, joka tuotetaan yhteistyössä paikallisen Sakala Brothers –popyhtyeen kanssa. Ennakoitua paremmasta menestyksestä innostunut Francis Banda on asettanut seuraavaksi tavoitteeksi puolen miljoonan nimen rajan.


Nimienkeruun edistymistä Sambiassa ja muissa kampanjamaissa voi seurata kampanjan kotisivuilla osoitteessa www.maketradefair.com. Myös suomalaiset voivat allekirjoittaa vetoomuksen samassa osoitteessa.