Mukana vertailussa ovat Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Mondelez, Nestlé, Pepsico ja Unilever.
Kuva:
Oxfam
Uutinen

Oxfam: Ruokajättien globaalissa vastuussa riittää parannettavaa

Oxfam kantaa kortensa kekoon keskustelussa elintarvikealan avoimuudesta. Järjestö antoi arvosanat suurimmille ruoka-alan konserneille muun muassa työntekijöiden kohtelusta ja suhtautumista ympäristökysymyksiin kehitysmaissa.
Sanna Jäppinen
5.3.2013

Kansainvälisen Oxfam-järjestön GROW-kampanjan tavoitteena on varmistaa, että kaikille maailman ihmisille riittäisi syötävää. Järjestö kiinnittää nyt huomiota maailman suurimpien ruokayritysten toimintaan ja sitoumuksiin Behind the Brands -tempauksella.

Oxfam antoi arvosanat kymmenelle suurimmalle globaalille ruokakonsernille, joiden alla toimii lukuisia eri brändejä. Pisteitä annettiin seitsemästä teemasta. Yrityksiä arvioitiin muun maussa tuotantoketjun läpinäkyvyydestä, työläisten ja alihankkijoiden kohtelusta, naisten asemasta, ilmastonmuutoksen ja vesikysymysten huomioimisesta sekä asenteesta maaoikeuksiin ja viljelymaan kestävään käyttöön.

Parhaiten pärjäsi Nestlé. Hurraamista senkään tuloksessa ei ole, sillä arvosana oli 38 pistettä 70:stä. Heikoiten pärjäsi brittiläinen ABF, joka sai alimmat pisteet suhtautumisessaan maakysymyksiin, naisten asemaan ja ilmastonmuutokseen.

Paine kuluttajilta ratkaisee

Yhteistä kaikille rankatuille konserneille on Oxfamin mukaan se, että kaikki kyllä tiedostavat globaalisti oikeudenmukaisemman järjestelmän tarpeen ja ovat tehneet sitoumuksia sen saavuttamiseksi – mutta konkreettisia tekoja on edelleen liian vähän.

"Yritysten on aika ottaa enemmän vastuuta, sillä niillä on valtava vaikutus köyhien ihmisten elämään. Kahdeksankymmentä prosenttia maailman nälkäisistä työskentelee ruuantuotannossa, ja nämä yritykset työllistävät miljoonia ihmisiä kehitysmaissa", toteaa Oxfamin toiminnanjohtaja Jeremy Hobbs järjestön tiedotteessa. 

Oxfam esittää, että kaikki vertailussa mukana olleet yritykset kiinnittävät ensimmäiseksi huomiota läpinäkyvyyden parantamiseen: niiden on kerrottava avoimesti, missä ja keneltä ne ostavat tuotteensa. Tuotantoketjun joka vaihe on tunnettava, ja yritysten on vaadittava omien standardiensa mukaista työntekijöiden kohtelua ja ympäristön huomioimista myös alihankkijoiltaan.

Tällä hetkellä tietoa tuotantoketjun varrelta tulee niin vähän, että on mahdotonta arvioida, miten hyvin yritykset ovat todellisuudessa suoriutuneet sitoumuksistaan kestävän kehityksen ja yhteiskunnallisen vastuun edistämiseksi.

"Jos tarpeeksi monet ihmiset vaativat isoja ruokayrityksiä tekemään oikeita ratkaisuja, ei yhtiöillä ole muuta vaihtoehtoa kuin kuunnella. Ottamalla Twitterin tai Facebookin kautta yhteyttä yrityksiin tai allekirjoittamalla vetoomuksen niiden toimitusjohtajille kuluttajat voivat osoittaa, että he odottavat yrityksiltä vastuullista toimintaa ja kestäviä muutoksia toimimattomaan ruokajärjestelmään", Jeremy Hobbs toteaa.