Uutinen

Reilut tuotteet etenevät vauhdilla valtavirtaan

Yhä useampi suomalaisyritys uskoo reilujen tuotteiden kilpailukykyyn.
Sanna Jäppinen
9.3.2007

Helmi-maaliskuussa on kuulunut paljon reiluja yritysuutisia. Perustelut yritysten päätöksille noudattelevat samaa kaavaa: eettiset arvovalinnat ohjaavat kuluttajia yhä useamman, ja kysyntään on vastattava.

"Reilun kaupan tuotteet eivät suinkaan ole vain marginaalisia vaihtoehtoja, vaan keskeinen kilpailutekijä tulevaisuuden päivittäistavarakaupassa", toteaa esimerkiksi Tradekan kaupallinen johtaja Jussi Tolvanen.

Tradekan Siwa-ketju ilmoitti maaliskuun alussa, että se vaihtaa ensimmäisenä maailmassa jo toisen hedelmän kokonaan reilun kaupan tuotteeksi. "Päätös on erittäin tärkeä muun muassa siksi, että banaani ja appelsiini ovat molemmat isojen volyymien tuotteita", toteaa tiedotuspäällikkö Heidi Korva Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä.

Reilun kaupan tuotteita ostaessaan kuluttaja tietää tukevansa suoraan kehitysmaissa asuvia tuottajia. Esimerkiksi Siwassa myytävät appelsiinit tuodaan Marokosta Limounasoussin tilalta, läheltä Agadiria. Tilalla on toistasataa vakituista työntekijää, ja sesonkiaikana lisätyövoimana on jopa tuhat ihmistä. Kaikille tilan työntekijöille maksetaan vähintään maan minimipalkkaa sekä eläke- ja sosiaaliturvamaksut.

Puuvilla uusi aluevaltaus

Ruokakesko on puolestaan ensimmäinen kaupparyhmä, jonka kanssa Reilun kaupan edistämisyhdistys teki kirjallisen yhteistyösopimuksen. Ruokakesko sitoutui helmikuun lopussa edistämään reilun kaupan tuotteiden myyntiä uusia tuotteita kehittämällä, lisäämällä tuotteiden saatavuutta ja kertomalla tuotteista viestinnässään.

Uraauurtavia ovat myös Nanson ja Finlaysonin lanseeraamat reilut tekstiilit. Nanso tarjoaa reilun kaupan puuvillasta valmistettua vaatemallistoa, Finlayson sisustustekstiilejä.

"Reilun kaupan puuvilla on Suomessa kokonaan uusi tuoteryhmä", Heidi Korva kertoo. "Oli hienoa, että heti alkuun kaksi tärkeää, isoa kotimaista brändiä lähti tähän mukaan."

Kehitysmaiden puuvillanviljelijät ovat erityisen haavoittuvassa asemassa, sillä puuvillan maailmanmarkkinahinnat heittelevät rajusti. Reilun kaupan järjestelmässä viljelijät saavat tuotteestaan takuuhinnan.

Yritykset mukaan markkinointiin

Reilujen yritysuutisten listaa täydentää Coffee House -ketjun päätös vaihtaa kahvi reiluksi, samoin kuin Chico's-ravintoloissa. Chico'seissa myös talonviinit ovat nykyään reiluja.

Korvan mukaan vuosien työ alkaa nyt todella näkyä. "Ihmiset ovat tehneet eri puolilla paljon työtä osoittaakseen, että kuluttajat ovat kiinnostuneita reilun kaupan tuotteista, ja että niillä on todellisia kaupallisia mahdollisuuksia."

Reilun kaupan edistämisyhdistyksessä työn luonne on myös muuttunut. "Soittojen suunta on kääntynyt. Aiemmin me soittelimme aktiivisesti yrityksiin päin ja kauppasimme tuotteita ja aatetta. Nyt yritykset ottavat yhteyttä meihin, ja me yritämme palvella niin hyvin kuin osaamme."

Yhdistyksen tuotepäälliköt yrittävät esimerkiksi yhyttää kaupallisia toimijoita ympäri Eurooppaa, ja vaikkapa sopiva tavarantoimittaja suomalaisyritykselle saattaa löytyä toisesta maasta.

Yritysten vankkaa uskoa reilun kaupan tuotteiden kysyntää kohtaan kuvastaa se, että ne ovat ryhtyneet itse markkinoimaan niitä. "Meillä ole ollut juurikaan resursseja markkinointiin, vaan näkyvyys on aiemmin ollut tiedotustyömme varassa", Korva toteaa.

Valikoima kasvaa koko ajan

Reilujen uutisten putki saa jatkoa jo lähiaikoina. Korvan mukaan nyt on haasteena löytää nopealla tahdilla uusia tuotteita myyntiin, sillä yrityspuolelta kysyntä olisi kova. "Toisaalta pitäisi pystyä kertomaan kuluttajille siitä, kuinka paljon tuotteita valikoimista jo nyt löytyy", hän toteaa.

Korvan mukaan esimerkiksi pähkinöiden ja uusien mausteiden suhteen neuvottelut ovat jo pitkällä, ja reilun kaupan kukkien saatavuus paranee, kun niitä tulee tavallisiin kukkakauppoihin.

Myös Alko on käynnistämässä uutta hakukierrosta löytääkseen lisää reiluja viinejä. "Reilun kaupan viinien suosio on yllättänyt. Niitä on mennyt monikertaisesti odotuksiin nähden", Korva kertoo.

Reilujen tuotteiden menekin nopea kasvu on kansainvälinen trendi. Suomi ei kalpene vertailussa, vaan se on Korvan mukaan neljän, viiden kärkimaan joukossa. "Esimerkiksi vuonna 2005 suomalaiset käyttivät vuodessa keskimäärin 2,5 euroa reilun kaupan tuotteisiin. Vuonna 2006 määrä oli jo neljä euroa."

Ehdoton ykkösmaa on Britannia, jossa on kaiken kaikkiaan vahva eettisen kuluttamisen buumi. Reiluksi profiloituminen kiinnostaa paitsi yrityksiä myös esimerkiksi satoja seurakuntia, yliopistoja ja kaupunkeja.

Suomi aikoo ottaa Britanniasta mallia toukokuussa vietettävän Reilun kaupan viikon aikana, kun käynnistetään suuri seurakuntakampanja.

Lisää tietoa aiheesta