Uutinen

Reilun kaupan viikko: Pieni valinta lähikaupassa, suuri vaikutus kehitysmaassa

Kasvava tuotevalikoima ja kaupparyhmien lisääntynyt aktiivisuus tuotteiden tarjonnassa heijastuu reilun kaupan myynnin ripeänä kasvuna.
Sanna Jäppinen
19.10.2005

Kuva: Reilun kaupan hedelmiä (Kuvaaja: Reilun kaupan edistämisyhdistys

Tänä syksynä Reilun kaupan viikon teemana ovat hedelmät. Suomessa valikoimiin kuuluvat appelsiini, ananas, banaani, viinirypäleet, mango, avokado ja sitruuna.

Jo lähes sataan tuotteeseen kasvanut valikoima, uusimpana tukkumyyntiin tullut eteläafrikkalainen Ivory Creek -viini, ja esimerkiksi kahvin uudet pakkauskoot ovat lisänneet huimasti reilun kaupan myyntiä. Vuonna 2005 tammikuusta syyskuuhun myynti oli tonnimäärissä mitattuna 80 prosenttia ja euroissa 62 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Suomalaisten kiinnostuksesta eettiseen kuluttamiseen kertoo myös reilun kaupan tunnettuus: tämän vuoden maaliskuussa tehdyn tutkimuksen mukaan merkin tai järjestelmän tuntee yli 80 prosenttia suomalaisista. Yksi tärkeä tiedotuskanava ovat olleet kaksi kertaa vuodessa järjestettävät, pitkälti vapaaehtoisvoimin pyörivät Reilun kaupan viikot. Tämän syksyn teemaviikolla 21.-29. lokakuuta järjestetään yli sata tapahtumaa 23 paikkakunnalla.

"Yksi syy kasvaneeseen suosioon ovat myös kaupparyhmien entistä rohkeammat päätökset ja profiloituminen", sanoo hedelmistä vastaava tuotepäällikkö Tuulia Syvänen Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä. Erityisen aktiivisia ovat olleet Tradeka ja pääkaupunkiseudun HOK-Elanto.

"Rahat varmasti perille"

Esimerkiksi Tradekan Siwa-kauppaketju päätti kesäkuussa myydä loppuvuoden ajan ainoastaan reiluja banaaneja.

"Lähikauppa on jo itsessään ympäristöteko, ja tämä päätös oli osaa samaa jatkumoa. Eli pienillä valinnoilla vaikutetaan asioihin, joita ihmiset oikeasti arvostavat. Jos yritykset eivät ota tätä huomioon, on se pelkästään tyhmää", sanoo Siwan Corporate Brand Manager Seppo Hämäläinen.

Hämäläisen mukaan Siwan päätökseen vaikutti paljon luottamus yhteistyötahoon, Reilun kaupan edistämisyhdistykseen. "Luvatut asiat toteutuvat, ja rahat menevät varmasti perille." Siwan valinnan seurauksena kehitysmaiden perheviljelijöille kertyy lisätuloja yli 300 000 euroa.

"Vuoden 2006 tavoitteena on, että Suomen kannalta keskeisissä tuottajayhteisöissä olisi jatkuvaa seurantaa, jotta saamme entistä paremmin tietoa siitä, mitä reilusta kaupasta saatavilla lisätuloilla tehdään", Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Ronkainen kertoo.

"Isot yritykset saatava mukaan"

Janne Ronkaisen mukaan reilun kaupan perimmäinen idea on siinä, että se herättää kuluttajat vaatimaan myös isoilta yrityksiltä eettisempää toimintaa.

"Jos isoja yrityksiä ei saada tähän mukaan, ei voida vaikuttaa suurimpaan osaan kehitysmaiden köyhistä", Ronkainen toteaa.

Esimerkiksi Britanniassa reilun kaupan tuoteperheeseen liittyi hiljattain elintarvikejätti Nestlén kahvi. Kehitysmaiden riistäjänä takavuosina mainetta keränneen yrityksen sopivuutta eettisen kulutuksen airueksi on epäilty. "Reilun kaupan järjestelmä sertifioi nimenomaan tuotantoa", Ronkainen muistutti. "Tämän Nestlén tuotteen kohdalla kriteerit toteutuvat."

"Reilun kaupan järjestelmä ei harrasta yritysten viherpesua, vaan tässäkin tapauksessa lanseerausta edelsi pitkä prosessi, ja tilannetta tarkkaillaan jatkossakin. Kuluttajat eivät ole tyhmiä: he alkavat jatkossa vaatia yritykseltä muitakin reilusti tuotettuja tuotteita."

Maailmanlaajuisesti reilun kaupan tuotteita myytiin viime vuonna yli 900 miljoonalla eurolla. Maailmanmarkkinahintaa korkeamman takuuhinnan ansiosta kehitysmaan tuottajille ohjautui lisätuloja normaalikauppaan verrattuna ainakin 100 miljoonaa euroa.

Määrällisesti suurinta reilun kaupan tuotteiden myynti on Britanniassa, ja väkilukuun suhteutettuna ylivoimainen ykkönen on Sveitsi. Suomi on väkilukuun suhteutettuna tällä hetkellä viiden kärkimaan joukossa.

Lisää tietoa aiheesta