Uutinen

Reilun kaupan viikko käyntiin koko Suomessa

Reilun kaupan viikkoon 15.-23. huhtikuuta osallistuvat kaikki suurimmat kauppaketjut.
Tuomo Tarvas
14.4.2005

 

  Kuva: Reilun kaupan tuotteita korissa (Kuvaaja: Reilun kaupan edistämisyhdistys)
 

Kahdestoista Reilun kaupan viikko alkaa perjantaina 15. huhtikuuta ja sitä vietetään ympäri Suomen lauantaihin 23. huhtikuuta saakka. Teemaviikkoon osallistuvat kaikki suurimmat kauppaketjut ja sen tarkoituksena on jälleen muistuttaa kuluttajia siitä, että reilun kaupan tuotteita ostamalla voi tukea kehitysmaiden viljelijöiden yrittäjyyttä ja auttaa tuottajia saamaan työstään kohtuullisen korvauksen. Kaupoissa järjestetään maistatuksia ja reiluja tuotteita on tarjouksessa.

Reilun kaupan viikon kunniaksi kauppojen valikoimiin tulee uusi tuote, avokado, jota tuodaan Meksikosta. Avokado on tuoteperheen 13. tuote. Teemaviikon järjestää Reilun kaupan edistämisyhdistys.

Reilun kaupan tuotteet ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupoissa ympäri Suomen. Markkinatutkimusyritys AC Nielsenin tutkimuksen mukaan reilun kaupan tuotteita, yleisimmin kahvia, on myynnissä 80 prosentissa Suomen valintamyymälöistä. Tee yltää 59 prosentin osuuteen, joka toisessa ruokakaupassa on kaupan sokeria ja 38 prosentissa myymälöistä banaaneja, Helsingissä joka toisessa. Vasta markkinoille tulleet ananakset ovat tuoreananasten markkinajohtajia, josta saadaan kiittää muun muassa. Tradekan päätöstä myydä kaupoissaan vain reilun kaupan ananaksia.

Selvästi suosituin reilun kaupan tuote on banaani, jonka markkinaosuus Suomen banaanimarkkinoista on Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtajan Janne Ronkaisen mukaan viiden prosentin luokkaa.

"Vuoden alusta määrä on ollut kasvussa. Tuorehedelmissä tulee vastaan logistisia ongelmia eli ne pitää saada jaeltua ympäri Suomen. Kahvi on toiseksi tärkein tuote ja sitä myydään 80 prosentissa kaupoista, mutta markkinaosuus on vain 0,5 prosenttia", Ronkainen kertoo.

Reilun kaupan kahvi saavuttaisi melko nopeastikin kehitysmäärärahojen osalta surullisen kuuluisaksi nousseen 0,7 prosentin rajan, mutta Ronkainen pitää tavoitetta liian vaatimattomana.

"Muissa Pohjoismaissa reilun kaupan kahvin osuus on 1,6-3,2 prosenttia."

Ronkaisen mukaan reilun kaupan tuotteiden myynti on pääkaupunkiseudulla aavistuksen muuta maata parempaa. Ympäri Suomen nousevat esiin yliopistokaupungit, kuten Tampere, Turku ja Oulu.

"Ratkaisevat tekijä ei ole niinkään pk-seutu vaan koulutustausta. Eniten reilun kaupan tuotteita ostavat hyvin koulutetut, yli 30-vuotiaat nuoret kuluttajat, eivät niinkään opiskelijat, jotka kyllä mielellään symppaavat reilua kauppaa", Ronkainen sanoo.

HOK-Elanto kampanjoi näkyvästi

Pääkaupunkiseudulla toimivassa, S-ryhmään kuuluvan HOK-Elannon kaupoissa Reilun kaupan viikko näkyy tarjouksina, ja tuotteita on merkitty "hyllypuhujilla". Ketjun S-Marketeissa pidettävät maistatukset on lisäksi listattu näyttävästi kotisivulle.

HOK-Elannon liikkeissä on kaupan neljää reilun kaupan tuotetta, ananaksia, kahvia, teetä ja banaaneja, joista jälkimmäinen myy kirkkaasti parhaiten.

"Reilun kaupan tuotteiden myynti on meillä jokapäiväistä, mutta kyllä tämä viikko piristää myyntiä, ja saamme uusia asiakkaita, kun tuotteet nostetaan esille ja on tarjouksia", projektipäällikkö Kauko Ahtiainen HOK-Elannosta sanoo.

Ahtiaisen mukaan reilujen banaanien alennukset aloitettiin jo ennen perjantaita, ja parissa päivässä myynti oli jo ollut paikoin kovempaa kuin kilpailijansa.

Keskon Citymarketeissa ei ole minkäänlaista valtakunnallista kampanjointia tai tarjouksia Reilun kaupan viikkoon liittyen.

"Joillain alueellisilla kauppiailla voi tietysti olla omia kampanjoitaan, mutta maanlaajuista ei ole", myyntipäällikkö Timo Ellimäki Keskon päivittäistavarapuolelta kertoo.

Reilun kaupan tuotteita on myyty Suomessa vuodesta 1999 lähtien. Suomalaiset ovat reilun kaupan ostoksillaan tuottaneet kehitysmaiden viljelijöille yli neljä miljoonaa euroa.

Lisää tietoa aiheesta

Reilun kaupan edistämisyhdistys
Britannian reilu kauppa näyttää esimerkkiä Suomelle