Uutinen

Reilun kaupan viikko: Kahvitauollakin voi vaikuttaa

Perjantaina alkanut Reilun kaupan viikko näkyy nyt entistä selvemmin kuluttajien arjessa. Sadoilla työpaikoilla juodaan Reilu kahvihetki -kampanjan hengessä viikon ajan reilun kaupan tuottajien kahvia ja teetä.
Sanna Jäppinen
18.4.2004

 

Kuva: Reilu teenviljelijä. (Kuvaaja: Maxhavelaar France/Kaaren Viemose.)
Reilun kaupan teenviljelijä testaa tuotettaan. (Kuva: Maxhavelaar France/ Kaaren Viemose)
 

Nyt jo kymmenennen kerran järjestettävän Reilun kaupan viikon aikana vapaaehtoiset kulkevat pitkin maata kaupoissa maistattamassa reilua kahvia, teetä ja hunajaa. Maistiaisten lomassa jaetaan tietoa maailmankaupan ongelmakohdista ja reilun kaupan järjestelmän tarjoamista ratkaisuista.

Tällä kertaa tietoa tavallisen kuluttajan vaikutusmahdollisuuksista levitetään myös Reilu kahvihetki -haastekampanjan avulla. Haasteeseen vastanneet yhteisöt ovat sitoutuneet viikon ajan tarjoamaan reilua kahvia ja teetä. Kampanjan tavoitteena on muistuttaa ihmisiä siitä, että kaikkein arkisimmillakin valinnoilla voi vaikuttaa kehitysmaiden pienviljelijöiden asemaan. Tähtäimessä on tietysti vakiinnuttaa reilut tuotteet työpaikkojen valikoimiin kampanjaviikon jälkeenkin.

"Suosio on yllättänyt meidätkin. Sana kampanjasta tuntuu kiirineen todella hyvin, sillä mukaan lähti 260 yritystä ja yhteisöä ympäri Suomea", kertoo tiedottaja Heidi Korva Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä. "Haastoimme tietysti itse mukaan yhteistyökumppanimme ja monet yritykset ja järjestöt, mutta haasteita ovat tehneet myös vapaaehtoisemme ja muut asiasta kiinnostuneet ihmiset kotipaikkakuntiensa työpaikoille."

Haastepakettiin kuului muun muassa perustietoa siitä, miksi reilun kaupan tuotteiden valitseminen kannattaa ja neuvoja siitä, miten tuotteita voi tukusta tilata. Paketit menivät myös 40:lle maamme suurimmalle yritykselle. Kolme niistä tarttui haasteeseen: Stockmannin Pitäjänmäen toimipiste sekä Keskon ja SOK:n pääkonttorit.

Eettinen kulutus on trendikästä

"SOK lähti mukaan kampanjaan monestakin syystä", toteaa tiedottaja Outi Hohti. "Reilut tuotteet kuuluvat S-ryhmän valikoimiin ja niiden suosio – erityisesti banaanien – on jatkuvasti noussut. Eettisesti tiedostava kulutus on nyt trendikästä ja me haluamme tietysti olla kannattamassa hyvää asiaa."

Yhtenä pontimena reilun kaupan järjestelmän tukemiseen Hohti mainitsee myös ideologiset syyt. "Olemme osuustoiminnallinen yritys ja reilun kaupan järjestelmällä on sama tausta."

Työntekijöille on jaettu tietoa Reilun kaupan viikosta intranetin kautta, ja rautaisannos tuotetietoutta tarjotaan erillisenä Reilun kaupan päivänä, kun vapaaehtoiset maistattajat saapuvat esittelemään tuotteita konttorin väellä. Samana päivänä myös työpaikkaruokalan jälkiruokana on reilu hedelmä. Koko viikon ajan kahviossa on tarjolla reilua kahvia, teetä ja suklaata.

Aiemmin SOK:lla ei reiluja tuotteita ole tarjoiltu. Nähtäväksi jää, saako kampanja jatkoa. "Katsotaan, kuinka tämä puree ja mikä on palaute. Trendi on nyt kyllä ilmassa, ja kampanjan avulla tavoitamme täällä Vallilan pääkonttorissa 800 ihmistä", Hohti toteaa.

Kampaamo valistaa asiakkaitaan


Hieman pienemmässä mittakaavassa on kampanjaan lähtenyt helsinkiläiskampaamo Vihreä kampa. "Saimme haasteen osallistua ja koska aihepiiri kiinnosti, lähdimme mukaan", kertoo Hanna Mikkonen kaksihenkisestä työyhteisöstään.

"Reilun kaupan järjestelmä on entuudestaan tuttu, mutta tähän asti meillä on ollut tarjolla vain ekologista kahvia. Tästä lähin aiomme kuitenkin varmaan siirtyä reiluun kahviin. Nämä paketit on hankittu ihan lähi-Siwasta, mutta jatkossa tilaamme kahvit suoraan tukusta."

Työntekijöiden lisäksi kahvia saavat tietysti asiakkaat – ja samalla tarjotaan tietoa. "Saimme juuri haastepakettiin kuuluvat mainokset seinille, joten eiköhän viikon aikana kyselyjä asiakkailta tule", Mikkonen arvelee.


Reilun kaupan viikkoa vietetään 16.-24.4. Lisätietoa www.reilukauppa.fi.