Uutinen

Reilun kaupan laatua tarkastellaan helmikuussa

Vapaaehtoiset selvittävät helmikuun ajan, miten reilun kaupan tuotteet ovat esillä Suomen kaupoissa ja millaista tietoa niistä annetaan.
Jari Nousiainen
8.2.2005

Reilun kaupan edistämisyhdistys järjestää 5.-26. helmikuuta Reilu ostoskori -kampanjan, joka selvittää reilun kaupan tuotteiden näkyvyyttä kaupoissa. Kampanjassa kerätään tietoa siitä, kuinka reilua kauppaa esitellään kaupoissa ja miten reilun kaupan tuotteet on aseteltu tarjolle.

Huomiota on tarkoitus kiinnittää reilujen tuotteiden valikoimaan, laatuun, esillepanoon, määrään ja hintaan. Myös kaupassa esillä olevaa reilun kaupan materiaalia tarkastellaan, ja selvitetään miten henkilökunta suhtautuu aiheeseen.

Kampanjan kohteena ovat kaikki reilun kaupan tuotteita myyvät kauppaketjut kaikkialla Suomessa. Tavoitteena on selvittää, kuinka helppoa kuluttajan on valita ostoskoriinsa reiluja tuotteita. Suomessa on nykyisin tarjolla 13 reilun kaupan tuotetta, uutuutena viinirypäleet.

"Jo pienetkin parannukset tuotteiden esillepanossa nostavat reilun kaupan tuotteiden menekkiä merkittävästi. Tärkeää on myös jatkuva saatavuus", kertoo kauppavastaava Sami Turunen Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä. Kampanjan tarkoituksena onkin saada parempi näkyvyys reilun kaupan tuotteille kautta maan.

Tärkeää olisi myös tarjota kuluttajille tietoa reilun kaupan merkityksestä. Kuluneiden viiden vuoden aikana kehitysmaissa asuvat viljelijät ovat saaneet suomalaisten reilun kaupan ostoksista lisätuloja yli 3,5 miljoonaa euroa. Viljelijät käyttävät lisätuloja esimerkiksi kotiensa kunnostamiseen, yhteisöjen koulutuksen ja terveydenhuollon parantamiseen sekä viljelyä parantaviin investointeihin.