Uutinen

Reilun kaupan kasvua Suomessa jo 10 vuotta

Suomi on noussut kymmenessä vuodessa reilun kaupan tuotteiden kulutuksessa kolmanneksi Britannian ja Sveitsin jälkeen.
Jari Nousiainen
27.3.2009
REILUN KAUPAN EDISTÄMISYHDISTYS090327rkey_reilun_kaupan_ruusuja.jpg

Kukat ovat nousseet nopeasti yhdeksi suosituimmista reilun kaupan tuotteista.

Reilun kaupan tuotteet saapuivat Suomeen kymmenen vuotta sitten. Reilun kaupan edistämisyhdistys viettää juhlavuotta hyvien tulosten ja kunnianhimoisten tavoitteiden merkeissä. Reilu kaupan myynti on viime vuodet kasvanut nopeasti: vuoden 2008 kasvu oli 57 prosenttia.

Seuraava tavoite on, että viiden vuoden päästä suomalaiset ovat reilun kaupan tuotteiden kulutuksen kärjessä henkeä kohden laskettuna, kertoi toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tilaisuudessa 27. maaliskuuta.

Viime vuonna suomalaiset käyttivät keskimäärin 10,22 euroa reilun kaupan tuotteisiin. Maailman kärkeen nouseminen tarkoittaisi 100 euron reiluja ostoksia vuosittain eli reilun kaupan myynnin kasvamista puoleen miljardiin euroon.

Suosituimmat reilun kaupan tuotteet Suomessa ovat banaani, kahvi, kukat, puuvilla ja viini. Kolme viimeistä ovat melko uusia tuotteita, joiden kysyntä on kasvanut hyvin nopeasti. Banaani puolestaan on kestosuosikki, ja 17 prosenttia kaikista Suomessa myydyistä banaaneista onkin reiluja.

Suomi, reilun kaupan mallimaa

"Reilu kauppa on kehittynyt Suomessa erinomaisesti", kehui Reilun kaupan kansainvälisen yhteistyöjärjestön Fairtrade Labelling Organizations Internationalin (FLO) toimitusjohtaja Rob Cameron.

Cameron onnitteli Reilu kaupan edistämisyhdistystä hyvästä suorituksesta, ja piti asetettuja tavoitteita hyvinä esimerkkeinä muillekin kansallisille reilun kaupan järjestöille. Suomen Reilun kaupan edistämisyhdistys tuki kaksi vuotta sitten sertifikaatin käyttöönottoa Virossa.

Reilun kaupan tuotteiden markkinoiden kasvu on tärkeää järjestelmän taustalla olevan ajatuksen kannalta. Ugandalainen Yorokamu Abainenamar, kahvinviljelijä ja African Fairtrade Networkin puheenjohtaja, painotti ylipäänsä markkinoille pääsemisen tärkeyttä.

Reilun kaupan merkitys on Abainenamarin mielestä ennen kaikkea siinä, että Etelän tuottajilla ylipäänsä on mahdollisuus saada tuotteensa markkinoille. Kun tähän vielä lisätään takuuhinta, tuottajilla on mahdollisuus vakaaseen toimeentuloon ja toimintansa suunnitteluun.

Abainenamar piti myös toivottuna edistyksenä sitä, että FLO:ssa on nykyään myös tuottajien edustajia. Järjestelmää voidaan tuottajien osallistuessa paremmin kehittää niiden ehdoilla, joita sen on tarkoitus palvella.

Reilun kaupan Espoo

Suomen kolmas Reilun kaupan kaupunki on Espoo. Viime vuoden alussa tehdyn valtuustoaloitteen seurauksena Espoo päätti hakea Reilun kaupan kaupungin arvonimeä tämän vuoden alussa.

Espoon kaupungin henkilöstöravintoloita, vanhustenpalveluita ynnä muita toimintoja hoitava Espoo Catering vaihtaa kahvinsa reiluun ja käyttää mahdollisuuksien mukaan muitakin tuotteita, kuten hedelmiä ja suklaata.

"Esimerkiksi vanhuksille kahvilla on tärkeä merkitys. Reilua kahvia tarjoamalla voidaan luoda heille silta kehitysmaiden asioihin", arvioi päätöksen merkitystä Espoon konsernipalvelujen johtaja Pirjo Pöyhiä. Toinen esimerkki Reilun kaupan kahvin ja espoolaisten kohtaamisista tulevaisuudessa oli koulujen vanhempainillat.

Kaupungin tilaisuuksissa Espoossa juodaan vuosittain yli 700 000 kuppia kahvia. Mukana hankkeessa on myös 17 yksityistä espoolaisravintolaa ja -kahvilaa, sekä 57 elintarvikeliikettä. Reilun kaupan kaupunkina Espoo levittää reiluuden sanomaa esimerkiksi jakamalla informaatiota omissa yhteispalvelupisteissään.

Lisää tietoa aiheesta