Uutinen

Reilun kaupan kaakaon myynti kasvoi 119 prosenttia

Reilun kaupan tuotteita ostetaan yhä enemmän.
Tuomas Paukku
9.3.2004

Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi maailmanlaajuisesti noin 30 prosenttia vuonna 2003 Reilun kaupan edistämisyhdistysten kansainvälisen kattojärjestön ensimmäisten arvioiden mukaan. Sekä vuonna 2001 että 2002 Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi 20 prosenttiyksikköä. Tällä hetkellä oikeudenmukaista maailmankauppaa tukevia Reilun kaupan tuotteita myydään 14 Euroopan maassa, Japanissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa.

Suomalaiset käyttivät Reilun kaupan tuotteisiin viime vuonna 7,5 miljoonaa euroa. Myynnin arvolla mitattuna Suomessa myydään Reilun kaupan tuotteista eniten banaaneja, vaikka niiden ja Reilun kaupan hunajan myynti laskikin hieman vuodesta 2002. Reilun kaupan merkillä varustettua keltaista hedelmää myytiin maassamme 2,5 miljoonaa kiloa ja sen markkinaosuus Suomessa myytävistä baananeista säilyi viiden prosentin hujakoilla.

Suomalaisen kahvikansan tietoisuus Reilun kaupan kahvin olemassaolosta kasvoi viime vuonna hiukan. Reilua sumppia myytiin kolme prosenttiyksikköä edellisvuotta enemmän. Suomessa ostettiin Reilun kaupan kaakaota yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2002. Reilun kaupan sokeri kasvatti myyntiään 34 prosenttia nousten Suomen neljänneksi tärkeimmäksi Reilun kaupan tuotteeksi.

Kahvilakampanjalla Reilut kahvit kuppiloihin



Tiistaina 9.3. alkaa Reilun kaupan edistämisyhdistyksen ja vapaaehtoisyhdistys Reilun kaupan puolesta ry:n valtakunnallinen kampanja, jolla on tarkoitus saada Reilun kaupan kahvi, tee ja hunaja mahdollisimman moneen suomalaiseen ravintolaan ja kahvilaan.

Käytännössä kampanjointi toteutetaan käyntikorttien avulla. Kortteja on tarkoitus jättää kahvilasta lähdettäessä kupin päälle sellaisissa kahviloissa, joissa ei vielä ole tarjolla Reilun kaupan tuotteita. Korteissa olevan viestin tavoitteena on herättää kahvilanomistajia suosimaan Reilua kahvia, teetä sekä hunajaa. Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa. Käyntikortteja voi tilata Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä veloituksetta.

Reilun kaupan kahvin markkinaosuus on tällä hetkellä maassamme vain 0,4 prosenttia, kun taas Ruotsissa sitä myydään prosentuaalisesti neljä kertaa enemmän. Tanskassa Reilun kahvin vastaava osuus on 3,2 prosenttia. Valtaosa pohjoismaissa kulutetusta Reilun kaupan kahvista ryystetään kahviloissa, ravintoloissa, hotelleissa ja muissa suurtalouksissa.

Sveitsi Reilun kaupan edelläkävijä



Suomessa Reilun kaupan merkeillä varustettuja tuotteita on myyty elokuusta 1999 lähtien. Ensimmäiset Reilut tuotteet Suomen markkinoilla olivat kahvi ja tee. Helmikuun alussa suomalaisten Reilun kaupan tuoteperhe sai appelsiinista yhdeksännen jäsenensä. "Toiveenamme on saada kotimaisille markkinoille vielä kuluvan vuoden aikana Reilun kaupan riisi ja -tuoremehut. Luultavasti mehut tulevat elo-syyskuussa kauppoihin. Riisiä pääsee ostamaan myöhemmin syksyllä", Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedottaja Heidi Korva lupailee.

Sveitsi on tällä hetkellä Reilun kaupan tuotteiden markkinoinnissa edistynein valtio. Jo vuonna 2002 Reilun kaupan banaanit kattoivat 24 prosenttia kaikista Sveitsistä myydyistä banaaneista. Helmikuun seitsemännestä päivästä lähtien sveitsiläinen kauppaketju COOP on myynyt pelkästään Reilun kaupan banaaneja, mikä nostanee Reilun kaupan banaanien markkinaosuutta Sveitsissä tuntuvasti.

Kahvilakampanjasta lisää osoitteessa www.reilukauppa.fi