Uutinen

Reilu kauppa sai uuden kansainvälisen merkin

Norsu vaihtui kansainväliseen logoon.
Saara Henriksson
11.9.2003

 

  Kuva: Uusi kansainvälinen reilun kaupan merkki
 

Syyskuun aikana reilun kaupan tuotteiden merkki vaihtuu tutusta norsumerkistä uuteen, kansainväliseen reilun kaupan tunnukseen. Uusi merkki näkyy ensimmäiseksi reilun kaupan banaaneissa.

"Tästä voisi järjestää kilpailun, mitä logo ihmisten mielestä kuvaa," sanoi Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen merkin julkistamistilaisuudessa 12. syyskuuta.

Uudistuksen tavoitteena on helpottaa paitsi kuluttajan elämää merkin yhtenäistämisen kautta, myös logistiikkaa. Erityisesti banaanin myynti ja jakelu tehostuu. Aiemmin reilun kaupan banaaneja on myyty seitsemällä eri tarralapulla merkittynä, vaikka ne kaikki olisivat tulleet samalta equadorilaiselta tilalta.

Lokakuun loppuun saakka reilun kaupan banaaneissa käytetään uutta ja vanhaa merkkiä rinnakkain. Reilun kaupan edistämisyhdistys arvioi, että kuun lopussa reilun kaupan kahvista jo 80-90 prosenttia myydään uudella tunnuksella.

Myös reilun kaupan tuotevalikoima laajenee. Reilun kaupan ananas on tuloillaan, ja Euroopassa jo saatavilla olevista mehuista, riisistä ja sitrushedelmistä käydään keskusteluja. Parhaillaan luodaan kriteerejä myös reilun kaupan viineille.