Uutinen

Reilu kauppa etenee Euroopassa

Britannia on nopeimmin kasvava reilun kaupan markkina-alue, mutta myös EU:n uudet jäsenmaat tarjoavat paljon mahdollisuuksia kasvuun, todetaan tuoreessa tutkimuksessa.
Peter Dhondt
24.2.2006

IPS -- "Näkymät ovat myönteiset", totesi Anja Osterhaus Fair Trade Advocacy Officesta, joka on neljän kansainvälisen reilun kaupan keskusliiton Brysselissä toimiva yhteistyöelin. "Kasvu on erityisen nopeaa maissa, joissa reilu kauppa ei vielä ole kovin vakiintunutta ja mahdollisuuksia löytyy runsaasti."

Reilun kaupan perusajatuksena on toimia linkkinä kehitysmaiden köyhien tuottajien ja kuluttajien välillä. Vuodesta 2000 lähtien reilun kaupan tuotteiden vähittäismyynti on noussut Euroopassa 154 prosenttia, ja keskimääräinen vuotuinen kasvu on ollut 20 prosenttia.

Vuonna 2004 reilun kaupan tuotteita myytiin 25 Euroopan maassa yli 660 miljoonan euron edestä. Markkinaosuudet ovat korkeimpia Sveitsissä ja Britanniassa, todetaan tuoreessa "Fair Trade in Europe 2005" -tutkimuksessa.

Tutkimuksen takana ovat reilun kaupan keskusliitot Fairtrade Labelling Organisations (FLO), International Fair Trade Association (IFAT), Network of European World Shops (NEWS!) ja European Fair Trade Association (EFTA).

Tutkimuksen mukaan Britannia on nopeimmin kasvava reilun kaupan markkina-alue. Esimerkiksi viidennes maan suodatinkahvista myytiin vuonna 2004 reilun kaupan tuotemerkeillä, jotka takaavat tuottajille oikeudenmukaisen hinnan kahvipavuista. Sveitsissä lähes puolet banaaneista ja 28 prosenttia kukista myytiin reiluina.

Muissa Euroopan maissa reilun kaupan tuotteiden markkinaosuudet vaihtelevat yhden ja viiden prosentin välillä - eli kyse on tuntuvista määristä. Esimerkiksi belgialaiset ja hollantilaiset söivät yhteensä kuusi miljoonaa kiloa reilun kaupan banaaneja.

Eettinen lisäarvo kiinnostaa yrityksiä

Reilu kauppa on vielä kehittymätöntä Euroopan unionin uusissa jäsenmaissa sekä Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa. "Saksan tapaisissa maissa, joissa vapaakauppaliike on ollut aktiivinen pitkään, kasvu on hitaampaa, ja reilun kaupan pioneerimaassa Hollannissa on jopa havaittavissa pysähdystä kasvussa", kertoo Anja Osterhaus.

Osterhausin mukaan reilusta kaupasta saattaa tulla oman suosionsa uhri.

"Yritykset huomaavat, että eettistä lisäarvoa tarjoavilla tuotteilla on yhä laajenevat markkinat, ja ne ovat itsekin aktivoituneet tällä alueella. Reilun kaupan kahvin täytyy nykyään kilpailla esimerkiksi vastuullista tuotantoa korostavan Utz Kapeh -merkillä varustettujen kahvien kanssa, ja Chiquitan banaaneilla on Rainforest Alliancen merkki."

Utz Kapeh on maailmanlaajuinen sertifiointijärjestelmä, joka takaa, että kahvi on tuotettu yhteiskunnan ja ympäristön kannalta vastuullisesti. Rainforest Alliance on puolestaan järjestö, joka pyrkii edistämään reilun kaupan käytäntöjä ja vastuullista kuluttamista suojellakseen ekosysteemejä sekä niistä riippuvaisia ihmisiä ja eläimiä.

Utz Kapeh ja Rainforest Alliance eivät kuitenkaan takaa tuottajille reilun kaupan järjestelmän tapaan vähimmäishintaa, joka on riippumaton markkinoiden heilahteluista. "Kuluttajien on vaikeaa hahmottaa tätä ero", Osterhaus sanoo.

Viranomaiset yhä aktiivisemmin mukana

Euroopan reilun kaupan liike aikoo nyt panostaa tiedottamiseen ja yhä suurempaan näkyvyyteen markkinoilla.

Reilun kaupan tuotteita on nykyään saatavilla lähes 79 000 myyntipisteestä ympäri Eurooppa. Tuotteet ovat löytäneet tiensä 55 000 valintamyymälän hyllyille, ja lisäksi on 2 850 ainoastaan reilun kaupan tuotteita myyvää kauppaa. Reilun kaupan toiminnassa on myös mukana yli 100 000 vapaaehtoista.

"Työskentelemme myös tuotekehittelyn parissa, ja järjestelmän piiriin otetaan jatkuvasti uusia tuotteita", Osterhaus kertoo. Vahvoja uusia tulokkaita ovat muun muassa kukat ja puuvilla.

Myös viranomaiset alkavat vakuuttua reilun kaupan ajatuksista. Esimerkiksi Euroopan parlamentissa tarjotaan reilua kahvia kaikille työntekijöille ja vierailijoille.

Britanniassa reilun kaupan tuotteiden käyttäjiin kuuluvat parlamentin alahuone, useat ministeriöt sekä Walesin ja Skotlannin alueelliset parlamentit. Kaiken kaikkiaan 149 brittiläistä kaupunkia on sitoutunut käyttämään reilun kaupan tuotteita, ja yli 1 700 kirkkoa on julistautunut "reilun kaupan kirkoiksi".

Maailmanlaajuisesti reilun kaupan myynnistä 60-70 prosenttia on Euroopassa, mutta myyntiluvut ovat nousemassa myös Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Reilun kaupan tuotteiden jakelu on myös alkanut Meksikossa, Brasiliassa ja Etelä-Afrikassa. Lisäksi joissain köyhissä maissa, kuten Ecuadorissa ja Vietnamissa, reilun kaupan tuottajat myyvät tuotteittaan myös kotimarkkinoilla.

"Tämä on vasta alkua", Osterhaus toteaa. "Tähtäämme koko maailmankaupan muutokseen."