Uutinen

Porto Alegre: Kuvaajasuuruuden exodus

Brasilialainen maailmankuulu ja palkittu valokuvaaja Sebastiao Salgado on omistanut elämänsä yhteiskunnalliselle valokuvataiteelle. Foorumissa hän on yksi elämästään ja työstään kertovista kuuluisuuksista.
Kimmo Lehtonen
28.1.2003

Mitä ajatella, kun tapötäyden 2 000 ihmistä vetävän auditorion eteen astelee elävä legenda?

Ei mitään, vatsanpohjassa kyllä kouraisee, mutta voittopuolisesti nuoren yleisön tervetuliasmeteli on niin kova, ettei ajatus kulje. Ja poptähden osaan laitettu Salgado pistää hälyn hälvettyä heti paremmaksi näyttämällä, että hänellä on kuvareportterin kykyjen lisäksi myös erinomaiset puhujan lahjat.

Lyhyen tervehdyksen jälkeen Salgado hemmottelee yleisöään vajaa puolituntisella kuvakoosteellaan, joka heijastetaan auditoriossa kahdelle suurelle kankaalle. Valokuviin on sävelletty musiikki, jossa on käytetty kussakin maassa otettujen kuvien musiikkimaailmaa.

Kuva Sebastiao Salgadosta puhumasta foorumiyleisölle (kuvaaja: Kimmo Lehtonen)
Sebastiao Salgado puhuu sosiaalifoorumin yleisölle

Haltioituneelle yleisölle shown jälkeen nyt 59-vuotias Salgado kertoo, että hänestä piti tulla aikoinaan ihan toisen alan mies. Brasiliassa vallassa olleen dikatuurin oloissa kasvaneesta Salgadosta tuli yksi useista maanpakolaisista ja hän ajautui Pariisin, jossa valmistui taloustieteen tohtoriksi 1960-luvun lopulla.

Valmistuttuaan Salgado työskenteli kahvibisneksessa ja reissasi ympäri maailmaa. Eräälle matkalleen hän kuitenkin otti mukaansa kameran.

- Huomasin, etta kuvien ottaminen oli paljon sisällökkäämpää toimintaa kuin tylsien talousraporttien lukeminen, hän kertoo ja saa yleisön riemastumaan.

Sille keikalle hän jäi ja alkoi valokuvata. Hän työskenteli vuosia kaikille tunnetuimmille kuvatoimistoille ympäri maailmaa, sotia ja kriisipesäkkeitä kuvaten.

- Sittemmin ajauduin sosiaalisen valokuvauksen piiriin ja omistauduin sille kokonaan, olenhan itsekin kotoisin köyhältä maaseudulta, Salgado kertoo.

Taloustieteilijänä hän on kiinnostunut taloudesta ja hän sanoo alkaneensa analysoida eri kansainvälistä ja eri maiden taloustilannetta - huomatakseen kuinka ikävät seuraukset globalisaatiolla kehitysmaiden kansoille on ollut.

Ne Salgado muuttaa kuviksi. Hänen valokuvasarjansa mm. maailman suurkaupungeista, maailman työläisistä, siirtolaisuudesta, rasilian maattomista maatyöläisistä ja Afrikasta ovat aikamme tunnetuimpia valokuvaprojekteja.

- Nykyajan agrobisnes ei ole millään lailla kestävää, se on vain yksi muoto tuottaa vaurautta hyvin pienelle joukolle. Minä olen sen nähnyt, sillä olen kiertänyt ne kaikki paikat, hän sanoo varmalla äänellä.

- Meidän täytyy aloittaa keskustelu tulonjaosta. Vaurauden keskittyminen on moraalisesti suurin asia tällä hetkellä.

Erityisen huolissaan Salgado on Afrikan tilanteesta, ja hän vetoaa että mannerta ei saa jättää unholaan.Salgado tunsi hyvin esimerkiksi Ruandan jo kahvibisneksessään liikkuessaan ja sittemmin kiersi maat ristiin rastiin valokuvatoimistoille työskennellessään.

- Ruanda oli kolmekymmentä vuotta sitten rikas maa. On valheellista sanoa, etta Afrikan sodat ovat heimosotia. Ne ovat ennen kaikkea taloudellisia sotia ja niissä on kyse kontrollista ja suunnattomista luonnonrikkauksista.

Salgado hiljentää yleisön näyttämällä viisitoista minuuttia kestävän ja sitä varten sävelletyllä musiikilla täydennetyn kuvasarjan Afrikan köyhästä ja väkivaltaisesta todellisuudesta.