Uutinen

Nestlén rikkeistä uusia todisteita

Peik Johansson
9.5.1997

Britannian Unicefin julkaisema tuore tutkimus syyttää Nestléä ja yhdeksää muuta ylikansallista korvikemaitoyhtiötä äidinmaidonkorvikkeiden kansainvälisen markkinointisäännöstön vastaisista rikkomuksista.

Bangladeshissä, Etelä-Afrikassa, Puolassa ja Thaimaassa tehty tutkimus paljastaa korvikeyhtiöiden jatkavan aggressiivista korvikemaidon markkinointia yhtiöiden päinvastaisista väitteistä huolimatta.

Kaikissa tutkituissa maissa korvikeyhtiöt olivat jakaneet korvikemaidon ilmaisnäytteitä ja imetyksen tärkeyttä vähättelevää aineistoa niin synnyttäville äideille kuin terveydenhuoltohenkilökunnallekin.

Korvikemaitomainoksia löytyi kaikissa maissa vähittäiskaupoista ja tiedotusvälineistä. Terveydenhoitajille oli jaettu myös lahjoja, kuten kuulakyniä ja yhtiöiden logolla varustettuja muistivihkoja.

Maailman terveysjärjestön WHO:n ja Unicefin äidinmaidonkorvikkeiden markkinointisäännöstö kieltää nimenomaan ilmaisnäytteet, lahjukset ja korvikemaidon käyttöä mainostavien esitteiden jakamisen kehitysmaissa.

Tutkijoiden mielestä räikein epäkohta oli kuitenkin se, että korvikeyhtiöiden edustajia päästetään synnytyssairaaloihin tapaamaan juuri synnyttäneitä äitejä.

Maistiaisia ja mainoslahjoja

Kussakin tutkittavassa maassa haastateltiin noin tuhatta raskaana olevaa tai juuri synnyttänyttä naista sekä sataa satunnaisesti valittua terveyskeskusten tai äitiysneuvoloiden työntekijää.

Etelä-Afrikassa 28 prosenttia äideistä oli saanut korvikefirmojen tuottamaa vauvanruokintaan liittyvää "informaatiota". Bangladeshissä korvike-esitteitä oli annettu 20 prosentille äideistä. Thaimaassa joka kolmannelle terveystyöntekijälle oli jaettu korvikemainoksia.

Ilmaisnäytteitä jaettiin eniten Thaimaassa, missä joka neljäs äiti oli saanut oman maitojauhepurkkinsa. Joka toisessa thaimaalaisessa äitiysneuvolassa löytyi korvikemaidon ilmaisnäytteitä. Ylivoimaisesti suurin ilmaisnäytteiden jakaja oli Nestlé.

Pieniä lahjuksia korvikeyhtiöt jakoivat eniten Bangladeshissa, missä 17 prosenttia terveydenhoitajista kertoi saaneensa niitä. Suurin yksittäinen mainoslahjojen antaja oli Nestlé.

Järjestöjenvälisen vauvanruokinnan seurantaryhmän IGBM:n teettämä tutkimus käynnistettiin Britannian lääketieteellisen yhdistyksen, useiden kirkkokuntien ja lastenjärjestöjen aloitteesta. Tarkoituksena oli tutkia olisiko anglikaanikirkon syytä liittyä uudelleen Nestlén vastaiseen boikottiin.

Vuonna 1994 anglikaanien kirkolliskokous luopui boikotista Nestlén tehokkaan tiedotuskampanjan ansiosta. Tutkimuksen julkistamistilaisuudessa Coventryn piispa kehotti anglikaanikirkkoa käynnistämään uuden boikotin.

Peik Johansson

Nestlé-tuotteita ovat mm. Bona- ja Pirkka-vauvanruuat, Nescafé (pikakahvi), Nesquik (kaakao), Nestea (pikatee), Kit Kat, After Eight, Lion, Milky Bar (suklaat), Smarties, Toffo (karkit), Lyons Maid (jäätelöt), Perrier (vissy), Findus (pakasteet), Maggi (pussikeitot ja liemikuutiot) sekä L'Oreal (kosmetiikka).