Uutinen

Nestlé ostaa maitoa Zimbabwen Grace Mugabelta

Nestlé Zimbabwe on Robert Mugaben vaimon suurin kauppakumppani. Talouspakotteet Zimbabwen itsevaltiasta johtajaa ja hänen lähipiiriään kohtaan koskevat sveitsiläisyrityksen mukaan vain Nestlén toimintaa Sveitsissä.
Esa Salminen
29.9.2009

Brittiläinen The Sunday Telegraph paljasti 26. syyskuuta, että Zimbabwen presidentin puolison Grace Mugaben suurin asiakas on sveitsiläisjätti Nestlé.

Lehden tietojen mukaan Robert Mugaben vaimo Grace on saanut hallintaansa maan kuusi tuottavinta maatilaa sen jälkeen, kun Mugaben kiistelty maareformi alkoi 2000-luvun alussa jakaa valkoisten viljelijöiden maatiloja mustalle kansanosalle.

Suurin Grace Mugaben tiloista on maitotila Gushungo Dairy Estate Hararen laitamilla. Daily Telegraphin mukaan rouva Mugabe sai tilan hallintaansa paljon sen markkina-arvoa alemmalla hinnalla vuonna 2003 väkivaltaisen pelottelukampanjan päätteeksi.

Gushungon maitotilan ainoa merkittävä asiakas on Nestlé Zimbabwe, sveitsiläisen Nestlén tytäryhtiö, jolle tila myy arviolta miljoona litraa maitoa vuodessa. Nestlén lisäksi tilan ainoita muita asiakkaita ovat tilalla vierailevat yksityishenkilöt. Nestlé Zimbabwe valmistaa maitojauhetta ja aamiaismuroja paikallisille markkinoille ja Itä-Afrikkaan.

Laillinen pakotteiden rikkominen

Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen talouspakotteet Zimbabwea kohtaan eivät koske Nestléä, jonka pääkonttori on Sveitsissä. Sveitsillä on omat talouspakotteensa Robert Mugabea ja tämän lähipiiriä kohtaan, mutta ne koskevat vain sveitsiläisiä yrityksiä, eivät niiden tytäryrityksiä maailmalla.

Nestlén edustaja sanoi Telegraphille, ettei yritys "todellakaan" riko Sveitsin lakeja. Nestlén mukaan toimintaa Zimbabwessa koskevat ainoastaan Zimbabwen lait - jotka luonnollisesti sallivat kaupankäynnin Mugaben perheen kanssa.

Telegraphin mukaan Nestlé perustelee kauppaa Grace Mugaben kanssa sillä, että aiemmin sille maitoa Zimbabwessa myyneet muut tilat ovat kadonneet. Zimbabwen maareformia on syytetty maanryöstöistä ja Zimbabwen talouden romahduttamisesta.

Nestlé on taistellut maineensa puolesta vuosikausia, erityisesti äidinmaidonkorvikkeen markkinoinnista syntyneestä skandaalista johtuen. Nestlé on kiistänyt, että sen kampanja olisi ollut asiaton tai aiheuttanut imeväiskuolleisuutta kehitysmaissa, mutta yhtiö on kärsinyt kuluttajaboikoteista länsimaissa.

Lisää tietoa aiheesta