Uutinen

Naisten maanomistus kangastaa Liberiassa

Uuden perintölain toteuttaminen moniavioisessa maassa on haastava urakka.
Rebecca Murray
15.6.2009

IPS -- "Kapinalliset polttivat kotimme, ja kun palasin pakomatkalta, mieheni sukulaiset olivat asettuneet maillemme", liberialainen Fatu Bonah kertoo.

Kapinalliset murhasivat Bonahin miehen ja tämän kolme muuta vaimoa, mutta hän itse pääsi seitsemän lapsensa kanssa metsään pakoon.

Veriteot liittyivät Liberian sisällissotaan vuosina 1989-2003. Olojen rauhoituttua Bonah palasi kotiin ja pyysi päälliköltä apua maanomistuskiistaan, mutta suku ei luopunut tilasta.

Hedelmällinen maatila sijaitsi Kolahunissa lähellä Guinean rajaa, ja isännän toinen vaimo Bonah oli tehnyt siellä työtä vuosikaudet ennen levottomuuksia.

Menetettyään tilan hän lähti lapsineen pääkaupunkiin Monroviaan, jossa turva löytyi Mama Tumanin johtamasta sosiaalikeskuksesta.

Kahden kerroksen vaimoja

Bonah työskentelee muiden kodittomien leskien tavoin puutarhassa, kutoo kankaita ja valmistaa hunajaa. Lisäksi hän on päättänyt ottaa selvää oikeuksistaan.

Liberiassa on kaksi avioliittomallia: perinteisessä mallissa mies voi ottaa useita vaimoja, kun taas kirkossa solmittava liitto on yksiavioinen, selittää Lemuel Reeves ihmisoikeuksia puolustavasta Carter Centeristä.

Nykyaikaisen avioliiton naiselle suomat oikeudet eivät toteudu perinteisessä mallissa, Reeves jatkaa.

Hän arvioi, että Liberian 3,5 miljoonasta asukkaasta noin kolmannes kuuluu perintöoikeutta vailla oleviin naisiin ja lapsiin. Heidät luokitellaan Bonahin tavoin "omaisuudeksi".

Laki ihmisten kielelle

Liberian naisjuristien yhdistys Afell on onnistunut ajamaan läpi lakimuutoksen, joka takaa leskille avioliiton laadusta riippumatta kolmanneksen miehen omaisuudesta ja loput jaetaan lapsille.

"Tehtävämme on nyt palauttaa laki ihmisille. Haasteet ovat valtavia, koska varsinkin miesten on vaikea hyväksyä perinteen muutosta", Afellin puheenjohtaja Deweh Gray sanoo.

"Ensin lakiteksti piti muuntaa yksinkertaiseksi englanniksi, josta käännämme sitä parhaillaan paikallisille kielille vietäväksi alueille, joilla perinteinen avioliitto on vallitseva", hän jatkaa.

Naiset selkärankana

Liberian perinneneuvoston edustaja Ellen Colleman vaalii kulttuuria, mutta kiertäessään eri puolilla maata hän keskustelee myös naisten oikeuksista ja uudesta perintölaista.

"Sodan alusta asti naiset olivat selkärankana jokaisessa yhteisössä ja kodissa", sanoo Colleman, joka työskenteli sodan akana väkivaltaisella Westpointin alueella Monroviassa.

"Miehet eivät voineet pistää nenäänsä ulos, ja naisten oli etsittävä ruokaa, huolehdittava lapsista ja yritettävä saada maahan rauha", hän jatkaa.

Colleman iloitsee siitä, että maan kaakkoisosissa naiset ovat ylenneet kaupunkien päälliköiksi asti. Vanhoillisilla alueilla uutta perintölakia vastustetaan kuitenkin kiivaasti.

Huolimatta uudesta laista Fatu Bonahin kaltaiset lesket joutuvat käymään kovan oikeustaistelun.

Maaseudun oikeusistuimet ovat ylityöllistettyjä, alirahoitettuja ja korruptoituja. Asianajajat vaativat kovia palkkioita, liikkuminen on vaikeata ja seksistiset asenteet istuvat tiukassa.