Uutinen

Megapolis 2021: Kuluta ja nauti - mutta tiedä, mitä teet

Kaupunkilainen haluaa ja saa kuluttaa. Olennaista ympäristön kannalta on, kuinka se tehdään, muistutettiin Dodon järjestämässä Megapolis 2021 -tapahtumassa.
Sanna Jäppinen
26.9.2006
Anna Kortelainen (Kuva: Niko Lipsanen / Dodo) Anna Kortelainen (Kuva: Niko Lipsanen/Dodo)

"Ympäristötietoisuudelle ei saa olla mustasukkainen", totesi naistutkija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen puhuessaan "Megapolis 2021 - Ympäristöongelmat ratkaistaan kaupungeissa" -tapahtumassa Vanhalla ylioppilastalolla 23. syyskuuta. Tapahtuma keräsi päivällä pidettyihin seminaareihin ja illan klubiin järjestäjien arvion mukaan yhteensä noin tuhat osanottajaa.

Kortelainen muistutti, että jollei ympäristötietoisuuden levittämistä uskalleta antaa mainostoimistojen armoille, ei koskaan tavoiteta taviksia, vaan ainoastaan ne, jotka jo valmiiksi tietävät.

Hänen mukaansa esimerkiksi "Älä osta mitään" -kampanja ei toimi, jos halutaan massoja mukaan - pientä aktiivijoukkoa lukuun ottamatta valtaosa suomalaisista kun tahtoo mieluummin olla ympäristöliikkeen asiakas kuin palvelija.

Perusajatuksena on se, että kaupunkilaisen pitää saada tuntea itse valinneensa elämäntapansa. "Sen sijaan että olisi nihkeä kierrättäjä, on ihan eri asia olla tyylitietoinen second-hand asiantuntija", Kortelainen konkretisoi.

Kortelainen hahmotteli paremmin valtavirtaan uppoavia iskulauseita: Osta, investoi ja käytä tietoisesti valtaasi! Nauti siitä, että tiedät, mitä teet!

Syntinen nainen shoppailee

Muun muassa tavaratalojen ja naisten kuluttamisen historiaan perehtynyt Kortelainen kiinnitti huomiota erityisesti naisten vaikutusmahdollisuuksiin kuluttajina.

"Shoppailu on naisille yksi tapa ilmentää seksuaalisuutta, ja siksi se on niin halveksuttavaa", tutkija muistutti. Miesten kulutus on jollain lailla oikeutetumpaa, ikään kuin biologinen perustarve, joka on luonnostaan vahvempi kuin naisille, Kortelainen hahmotteli viktoriaanisesta seksuaaliajattelusta nousevia asetelmia.

Kuitenkin juuri naiset vastaavat pääosin päivittäisten kulutustarvikkeiden hankinnasta, ja naisten ansiosta tapetille ovat nousseet niin lapsityövoiman käyttö, reilun kaupan tuotteet, äidinmaitovastikkeiden epäeettisyys kehitysmaissa tai vaatimus ilman eläinkokeita testatusta kosmetiikasta.

"Niin kauan kun naiset eivät saa tunnustusta mikrotaloudellista taidoistaan, ei heillä ole todellista valtaa", Kortelainen huomautti. Naisen kun pitää edelleen kuluttaessaankin osata pihdata, ja "hyväksi" ja "huonoksi" naiseksi leimautuminen väijyy ostoksillakin - mitä enemmän säästät, sitä parempi nainen ja ihminen olet.

Halpiksen osto on siis sallittua, jopa kannatettavaa, vaikka takaraivossa väijyisi tieto siitä, että esimerkiksi valmistusolot ovat todennäköisesti vaikuttaneet alhaiseen hintaan.

Kortelainen kehottikin naisia käyttämään aktiivisesti valtaansa kuluttajina ja ostamaan harvemmin mutta laadukkaampaa.

"Vaihtakaa eleganttiin turvaseksiin nuhjuisten yhdenillansuhteiden sijaan", Kortelainen vetosi, mutta totesi samaan hengenvetoon, että myös kalliisiin ylellisyystuotteisiin liittyy paljon myyttejä - kallis ei aina ole eettisempää.

"Itse satsaan nykyään mieluiten ei-materialistisiin asioihin. Kalliskin tavara on illuusio", Kortelainen muistutti.

Lisää tietoa aiheesta