Uutinen

Make Poverty History -kampanja päättyy, painostus jatkuu

Maailmanlaajuinen, 540 järjestön muodostama Make Poverty History eli Tee köyhyydestä historiaa -kampanja muistuttaa päättyessään vuoden lopussa, että maailman johtajat ovat lipsumassa sitoumuksistaan.
Sanna Jäppinen
27.12.2005

Vuosituhatmaali YK:n huippukokouksessa (Kuva: Mika Railo)

Valkonauhakampanja järjesti YK:n syyskuisessa huippukokouksessa New Yorkissa oman tulkintansa vuosituhattavoitteiden, muun muassa köyhyyden puolittamisen, toteutumisesta.

Köyhyyskampanjaa johtanut Richard Bennett toteaa Reutersin uutisessa, että vuoden aikana tehtyjä merkittäviä poliittisia päätöksiä ei olisi saatu aikaan ilman Make Poverty History -kampanjassa mukana olleiden intohimoista sitoutumista.

Vuoden huippuhetkiä olivat muun muassa Live 8 -konsertit rikkaimpien teollisuusmaiden ja Venäjän heinäkuisen G8-kokouksen alla sekä kolmesti vietetyt kansainväliset White Band -päivät.

"Kampanja on innoittanut yhden sukupolven uskomaan siihen, että köyhyydestä on mahdollista tehdä historiaa", Bennett totesi.

Oikeudenmukaista kauppaa, kehitysmaiden velkojen mitätöintiä sekä parempaa ja suurempaa kehitysapua ajaneen kampanjan valkoisesta rannenauhasta, white bandistä, tuli vuoden 2005 aikana köyhyyden vastaisen taistelun vertauskuva. Muotihittiä kantoivat esimerkiksi monet suuren luokan julkkikset ja poliitikot.

"Valkonauhojen käyttäminen ei vielä riitä. Poliitikoilla oli vuoden 2005 aikana mahdollisuus tehdä lupauksista totta, mutta he eivät onnistuneet täysin vastaamaan haasteisiin", muistuttaa köyhyyskampanjassa mukana olleen Britannian Action Aidin johtaja Richard Miller.

Action Aidin mukaan esimerkiksi Saksa ja Italia ovat tehneet selväksi, että kehitysyhteistyövarojen lisäämistä koskevia tavoitteita ei pidetä sitovina, ja myös Yhdysvallat on nostanut esiin epäilyjä omien sitoumustensa toteuttamiskelpoisuudesta.

"Viimeaikaiset lipsumiset kehitysapu- ja velkasitoumuksissa korostavat tarvetta jatkuvaan painostukseen suuren yleisön taholta", Miller totesi.

Uudeksi massoja kokoavaksi joukkovoimaksi on tarjolla ainakin Oxfamin I'm in -kampanja, jonka tavoitteena on tulevan vuoden aikana kerätä miljoona ihmistä taistelemaan köyhyyttä vastaan, kertoo BBC.

Lisää tietoa aiheesta