Uutinen

Maailmanpankin kilpailu: Paikallistason ideoita vesihuoltoon ja energiansaantiin

Development Marketplace -kisassa etsitään tänä vuonna hyviä paikallistason ratkaisuja vesihuoltoon, sanitaatioon ja energiansaantiin.
Sanna Jäppinen
4.10.2005

Maailmanpankin Development Marketplace -kilpailu järjestetään nyt seitsemännen kerran. Kisan tavoitteena on löytää kehityskelpoisia ideoita, jotka saattavat jäädä muuten ilman rahoittajaa epätavallisuutensa tai pienuutensa takia. Ajatuksena on myös se, että ideat pohjaavat paikalliseen tietämykseen ja ovat jalostettavissa taloudellisesti kannattaviksi ja hyödynnettävissä myös muualla.

"Peruspalvelujen varmistaminen kaikille on kehityksen ytimessä", toteaa Maailmanpankin pääjohtaja Paul Wolfowitz. "Development Marketplace -kilpailu tarjoaa pienyrittäjille mahdollisuuden käyttää paikallisia keinoja ongelmien ratkomiseksi."

Tänä vuonna etsitään ratkaisuja vesihuollon, sanitaation ja energiansaannin järjestämiseen. Yli miljardilla ihmisellä ei ole saatavilla puhdasta vettä, 2,6 miljardilla ei ole kunnollisia sanitaatiopalveluja, kuten wc:tä ja kylpyhuonetta, ja lähes kolmen miljoonan ihmisen energiansaanti on epävarmaa.

Kisa on avoin kaikille, niin järjestöille, tutkijoille, säätiöille kuin yrityksillekin. Ideoita otetaan vastaa 30. marraskuuta asti, ja voittajat julkistetaan toukokuussa 2006. Parhaimmat ehdotukset voivat saada palkinnoksi enimmillään 200 000 dollaria idean toteutukseen. Kaikkiaan palkintoja jaetaan neljän miljoonan dollarin edestä.

Viime vuoden kisassa ehdotuksia tuli yli 2 500 136 maasta. Yli puolet ehdotuksista oli kansalaisjärjestöjen tekemiä.

Lisää tietoa aiheesta