Uutinen

Maailma kylässä: Yritysyhteistyö vaatii järjestöiltä varovaisuutta

Kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyö tarjoaa monia mahdollisuuksia maailman parantamiseen, arvioivat panelistit Maailma kylässä -festivaalilla. Tiellä on kuitenkin monia kuoppia, ja silmät kannattaa pitää auki.
Eeva Eronen
24.5.2008
EEVA ERONENeeronen_yritysyhteistyopaneeli.jpg
Yritysyhteistyö on mahdollisuus, arvioivat SPR:n Tuula Colliander, KUA:n Riikka Parkkinen ja Voima-kustannuksen Tuomas Rantanen.

Liike-elämän ja kansalaisyhteiskunnan yhteistyö on vielä melko uusi asia. Tilannetta kuvaa se, että Colliander nimesi SPR:ää alan vanhaksi tekijäksi, kun yhteistyötä on tehty viiden kuuden vuoden ajan. Järjestön pääyhteistyökumppanit ovat S-ryhmä, Tapiola ja Yhtyneet Kuvalehdet.

 

"Ei saa mennä halpaan"

Yritysyhteistyöhön ei kuitenkaan kannata lähteä silmät ummessa, painottivat sekä Colliander että muut yritysyhteistyötä käsitelleen keskustelun panelistit, Kirkon Ulkomaanavun Riikka Karppinen ja Voima-kustannuksen Tuomas Rantanen.

"Monet yritykset voivat haluta liittää järjestöjen hyvän fiiliksen omaan brändiinsä. Niiden kanssa siis pitää olla varovainen, ettei mene niin sanotusti halpaan", aiemmin Luontoliiton pääsihteerinä toiminut Rantanen sanoi.

Hänen mukaansa vaarana on, että kansalaisjärjestö osallistuu tahtomattaan huonomaineisen yrityksen kasvojenpesuun ja sotkee samalla oman maineensa. Kansalaisjärjestöjen tuleekin todella miettiä, mitä ne yhteistyöstä saavat, ja mitä yritys siitä saa – mikä on toiminnan tasapaino.

Lisäksi on tärkeää miettiä, ettei yrityksen ja kansalaisjärjestön luomien viestien välillä ole ristiriitaa, panelistit arvioivat. Näin oli vaarassa käydä, kun KUA teki yhteistyötä lähdevettä kauppaavan Finn Springin kanssa, KUAn Karppinen kertoi.

Yhteistyö toimi niin, että KUA sai lahjoituksen jokaisesta kampanja-aikana myydystä vesipullosta. Pullot eivät kuitenkaan olleet kierrätettäviä, ja toisaalla KUA vietti veden teemavuotta ja kampanjoi esimerkiksi vesivarojen kestävän käytön puolesta.

Ristiriidasta keskusteltiin kuitenkin pääasiassa järjestön sisällä. "Pelkäsimme, että siitä nousisi isompi meteli", Karppinen sanoo.

 

Oppia myös yrityksille

Varainhankinnan lisäksi yritysyhteistyö tarjoaa muitakin mahdollisuuksia maailman parantamiseen. Panelistit toivat esille, että moni yritys on havahtunut pohtimaan yhteiskuntavastuutaan, ja yhteistyön avulla järjestöt voivat ohjastaa niitä oikeaan suuntaan.

"Monilla yrityksillä tuntuu olevan tarvetta saada neuvoja ja järjestöt ovat usein hyviä asiantuntijoita", keskustelua yleisön joukosta kommentoinut kansanedustaja Heidi Hautala vahvisti.

Biopolttoaineita valmistavan Neste Oilin hallintoneuvostossa istuva Hautala kehaisi esimerkiksi Greenpeacea, joka on ohjastanut yritystä oikeaan suuntaan biopolttoaineiden kanssa.

"On yrityksiä, joilla on vakaviakin ongelmia ja jotka haluavat yhteistyötä oppiakseen", Colliander arvioi. Tilaisuudet kannattaa käyttää hyväkseen, mutta samalla kannattaa pohtia jälleen sitä, hakeeko yritys aitoa, läpileikkaavaa vastuullisuutta, hän ynnäsi.

Colliander toi esille, että myös paikallinen yhteistyö yritysten ja järjestöjen välillä on mahdollista. Sekä paikallisen että korkeamman tason yhteistyötä kutsutaankin SPR:ssä ”kumppanuudeksi”. Sillä tarkoitetaan sitä, että molempien on tarkoitus oppia.

Järjestöt voivat saada liike-elämän toimijoilta tarpeellista oppia esimerkiksi atk-asioissa tai sitten mukaan tulevien firmojen työntekijöitä voidaan innostaa muuten vain mukaan järjestöjen toimintaan. SPR taas on esimerkiksi opettanut vastapalvelukseksi työntekijöille ensiaputaitoja, Colliander kertoi.

 

Maailma kylässä -festivaali 24.-25.5.2008 Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla.

 

 

Lisää tietoa aiheesta