Uutinen

Maailma kylässä: Skan vallankumous

Ska Cubano -orkesteri laulaa Maailma kylässä -festivaalilla intohimosta, rakkaudesta ja taikuudesta.
Jenni Sipilä
24.5.2007

carlos_baltasar_ska_cubano.jpg Ska Cubano tanssittaa festariväkea. (Kuvaaja: Carlos Baltasar)

Jamaikalaisen skan ja perinteisten kuubalaisrytmien yhdistämisestä voi syntyä vain hyviä asioita. Samaa lienee ajatellut 2000-luvun alussa englantilainen liikemies ja Ska Cubano -orkesterin perustaja Peter Scott lennättäessään ska-konkari Natty Bon Santiago De Cubaan perehdyttämään paikallisia muusikoita skan saloihin.

Natty Bo, brittiläisen ska-ihmeen Top Catsien laulaja, oli hurahtanut kuubalaisrytmeihin jo paljon aiemmin.

"Innostuin ensin 1940-50-lukujen big band -musiikista, Machitosta ja Pérez Pradosta, jotka puolestaan johdattivat minut Beny Morén, Tito Puenten ja Oscar Callen kaltaisten klassikoiden pariin", Natty Bo kertoo.

Ska Cubanon kuubalaismuusikoille ska-poljento oli sen sijaan jotain aivan uutta. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, ei ennen lontoolaisherrojen vierailua skata Kuubassa juuri tunnettu.

1950-60-lukujen vaihteessa naapurisaarella Jamaikalla syntynyt ja yhdysvaltalaisesta rhythm & bluesista vaikutteita saanut ska oli aikoinaan jäänyt Kuuban vuoden 1959 nationalistisen vallankumouksen jalkoihin.

"Kuubassa ulkomaisia radiolähetyksiä rajoitettiin ensin yhdysvaltalaispropagandan ja myöhemmin kauppasaarron vuoksi. Jamaikalaiset saattoivat kuunnella kuubalaislähetyksiä, mutta toisinpäin tilanne oli hankalampi", kuvaa Natty Bo tilannetta.

Skata kuubalaisreseptillä

Orkesterin alkutaival oli monin paikoin varsin kivinen. Uusien rytmien omaksuminen vei kuubalaisilta aikansa, ja sähkökatkokset kesken studiosessioiden hidastivat nauhoituksia.

Tasokkaiden soittimien löytäminen saarelta oli sekin haastavaa. "Ensimmäisten hankkimiemme rumpusettien pedaalit narisivat ruosteisina, symbaalit olivat vääntyneitä ja rumpukalvot puhkikuluneita. Myös sähkökitarat olivat heikkolaatuisia", muistelee Natty Bo.

Onneksi saarelta löytyi koko joukko muita rytmisoittimia, kuten konga- ja bongo-rumpuja sekä claveseja ja marakasseja. "Pian kävi myös selväksi, että paikalliset tres-kitarat sopivat soundiimme sähköisiä paljon paremmin."

Yhteisten sävelten ja soitantaan sopivien soittimien löydettyä yhtyeen esikoisalbumi Ska Cubano valmistui vuonna 2004.

Kaiken maailman musiikkia

Ska Cubanon kulttuuriset taustat ovat varsin kirjavat ja se kuuluu bändin musiikissa. Jamaikalais- ja kuubalaisrytmeihin sulautetaan vaikutteita lukemattomista eri perinteistä.

"Kappaleissamme yhdistellään ensimmäisen aallon skata, mentoa, changüita, charangaa, nengonia, sonia, dansonia, mamboa, cha cha chata, cumbiaa, calypsoa, R&B:tä, swingiä, rockia...", listaa Natty Bo.

"Aivan kuten kappaleidemme äänimaailmat, niiden sanoituksetkin ovat hyvin trooppisia. Laulamme intohimosta, rakkaudesta ja taikuudesta", hän luonnehtii vuonna 2005 julkaistua ¡Ay Caramba! -albumia.

Parhailleen Ska Cubano kiertää maailmaa yli kymmenhenkisellä kokoonpanolla. Kasassa on joukko virtuooseja maailman eri laidoilta.

Yhtyeen musiikillinen johtaja, muun muassa Omara Portuondon ja Ruben Gonzalesin kanssa soittanut kuubalaisbasisti Rey Crespo sekä 75-vuotias trumpetisti, Kingstonin kasvatti Eddy "Tan Tan" Thornton ovat alojensa legendoja. Orkesterin upea naissaksofonisti, japanilainen Megumi Mesaku, puolestaan tunnetaan paitsi kirkuvista alttosooloistaan, myös matelevista baritoneistaan.

Rytmipumpun keikoilla on hikistä ja hauskaa. Kuumia tunteita on luvassa myös orkesterin esiityessä Maailma kylässä -festivaalilla.

"Tanssikengät jalkaan!" kehottaa Natty Bo kaikkia keikalle aikovia.

Maailma kylässä -festivaali järjestetään Helsingin Kaisaniemessä 26.-27.5. Ska Cubano esiintyy su 27.5. klo 17 Savanni-lavalla.