Uutinen

Kurjuus jatkuu Intian it-huuman varjossa

Intian ja koko maailmankin informaatioteknologian keskukseksi nousseen Bangaloren synkkä puoli tuli esiin, kun lauma kulkukoiria repi kahdeksanvuotiaan tytön kappaleiksi.
Keya Acharya
19.1.2007

IPS -- Bangalorelainen tyttö oli viemässä lounasta rakennustyömaalla uurastavalle isälleen, kun hän joutui kulkukoirien repimäksi. Infrastruktuurin, varsinkin teiden ja alikulkutunneleiden rakentaminen, etenee takkuisesti Bangaloren kaupungin lupauksista huolimatta. Se kärjistää osaltaan ristiriitaa it-huuman ja arjen koettelemusten välillä 6,8 miljoonan asukkaan metropolissa.

Myös kulkukoirat ovat todellinen ongelma, sillä Bangaloren kaduilla vaeltelee niitä arviolta 71 000. Pureman saa vähintään 3 000 ihmistä joka kuukausi.

Intia onkin vuotuisilla 17,6 miljoonalla koiranpuremallaan maailmantilaston kärjessä. Vesikauhun torjuntaan erikoistuneen järjestön mukaan myös 80 prosenttia taudin tartunnoista osuu Intiaan.

Bangaloressa lähes puolet koirien hampaisiin joutuneista on slummien kujilla leikkiviä lapsia. Heidän elinympäristönsä on valovuosien päässä it-väen asuinalueista, Kempegowdan lääketieteellisessä laitoksessa työskentelevä tohtori B.J. Mahendra muistuttaa.

Jo muutaman vuoden työkokemus voi nostaa it-ammattilaiset Bangaloressa liki 40  000 euron vuosituloille. Kansainvälisesti palkkataso on yhä alhainen, joten muualta toimintansa ulkoistavia yrityksiä riittää.

Bangaloren "teknologiamyllyn" pyörittämiseen tarvitaan myös joukoittain rakentajia, siivoojia ja muuta apuväkeä. Heille maksetaan edelleen surkeita palkkoja, ja elinolot ovat sen mukaiset.

Kulkukoiraton Bangalore?

Koirien repimän pikkutytön kohtalo nostatti bangalorelaiset vastarintaan. Infrastruktuurista kaupungin johdossa vastaava K. Jairaj on haastettu Karnatakan osavaltion korkeimpaan oikeuteen. Häntä syytetään ihmishenkien vaarantamisesta,m koska hän on sallinut kulkukoirien juosta vapaina kaupungissa.

"On häpeällistä, että viranomaiset maksoivat lapsen kuolemasta vain mitättömän 1 745 euron korvauksen", Vatsala Dhananjay sanoo. Hän edustaa Kulkukoiraton Bangalore -järjestöä.

Järjestö aikoo vedota Intian kansalliseen ihmisoikeuskomissioon, jotta se auttaisi kaupunkia pääsemään koiravitsauksestaan.

Vastassa ovat kuitenkin pääasiassa hyväosaisen väestön johtamat eläinsuojelujärjestöt, joiden mukaan kaupunki voi ainoastaan sterilisoida koirat ja päästää ne takaisin vapauteen. He vetoavat vuonna 1960 säädettyyn lakiin, joka kieltää eläimiin kohdistuvan julmuuden.

"Olen jyrkästi kaduilla jolkottavia koiria vastaan, mutta niiden poistaminen kaatuu laillisiin ja sosiaalisiin ongelmiin", Jairaj sanoo.

Koiria vastustava liike suunnittelee myös Bangaloren kaupungin johdon haastamista oikeuteen asukkaiden perusoikeuksien loukkaamisesta.

It-alan vastuu?

Tietotekniikkayritykset sen sijaan toivovat kaupungin panostavan nykyistä enemmän tutkimus- ja kehitystyöhön sekä työvoiman kouluttamiseen.

Surya Software Systemsin edustaja D.N. Prahland pitää pääongelmina työvoiman keskinkertaista laatua ja hallinnon itsetyytyväisyyttä.

Ylikansalliset suuryhtiöt, kuten Wipro ja Infosys, ovat luoneet Bangaloreen omat ilmastoidut "maailmansa", joissa vallitsee kansainvälinen ilmapiiri. Huolella valittu henkilökunta valittaa vain lentokentälle johtavien teiden kuopista sekä slummien ja rakennustyömaiden pilaamista maisemista.

Tekeillä oleva uusi pikaväylä tuliterältä lentokentältä keskustaan ilahduttaa bisnesväkeä, sillä sen avulla välttyy ruuhkilta ja kurjuuden näkemiseltä.

"Jos ylikansalliset it-yhtiöt olisivat tyytymättömiä Bangaloren infrastruktuuriin, ne eivät suunnittelisi laajennuksia", J. Parthasarathy sanoo. Hän johtaa valtion perustamaa suurta ohjelmistopuistoa Bangaloren Whitefieldissa. Siellä toimii yli 1 800 yritystä, jotka työllistävät 400 000 henkeä.

Karnatakan keskuskauppakamarin puheenjohtajan R.C. Purohitin mukaan it-ala on osasyyllinen Bangaloren pahenevaan ruuhkaan ja muihin ongelmiin, joten sen pitäisi myös osallistua niiden ratkaisemiseen. "Alan on ymmärrettävä julkiset velvollisuutensa", hän sanoo.

"Kyllä, infrastruktuurimme on huono. Mutta se, että joutuu kulkukoirien tappamaksi tai ahdistelemaksi kadulla, on vielä pahempaa", Chamaraj Reddy Intian rakennusurakoitsijain liitosta kärjistää.