Uutinen

Kukat ovat uusin reilun kaupan menestystuote

Reilun kaupan tuotteiden vauhdilla kasvava myynti Suomessa ja maailmalla osoittaa, että eettisillä tuotteilla voidaan tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Reilun kaupan ruusut ovat viimeisin menestystarina, jolle odotetaan jatkoa neilikoista.
Sanna Jäppinen
31.8.2007
Reilun kaupan edistämisyhdistysreiluja_ruusuja.jpg

Suomalainen muistaa kukkasilla harvoin: rahaa niihin käytetään vuosittain keskimäärin vain noin 38 euroa. Luku on kansainvälisessä vertailussa melko alhainen - erityisesti kun huomioidaan se, että suuri osa kukista menee hautausmaille, toteaa tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli Ruokakeskosta.

Taustat tietäen reilun kaupan ruusujen suosio yllättää: vuosi syksyllä sitten lanseerattuja ruusuja on myyty Suomessa jo yli 5 miljoonaa kappaletta, ja vähittäismyyntiarvo on ollut 2,5 miljoonaa euroa. Akseli kertoo, että kukkien myynnin kasvu onkin ollut viime aikoina kaikista Ruokakeskon tuoteryhmistä vilkkainta.

Reilut ruusut ovat saattaneet avittaa monia suomalaisia vaikeissa tilanteissa, mutta samalla ne ovat helpottaneet kehitysmaiden tuottajien arkea. Reiluista tuotteista maksettavaa reilun kaupan lisää on ruusuista kertynyt 57 000 euroa, ja se on mennyt muun muassa kenialaisen Oserian-kukkatilan työntekijöiden olojen kohentamiseen. Työläisillä on nykyään mahdollisuus esimerkiksi ilmaiseen terveydenhuoltoon.

Ruusujen ohella ruvetaan myymään nyt myös reiluja neilikoita, joista povataan uutta trendikukkaa. Kukat ovat Keskossa osa kaupparyhmän omaa Pirkka-merkkituotetta., ja Akselin mukaan Pirkka- ja Reilu kauppa -brändit tukevat hyvin toisiaan.

"Usein kuulee edelleen väitettävän, että reilun kaupan tuotteet ovat marginaalisia, eikä niillä ole kaupallista merkitystä. Myynnin kasvu kertoo kuitenkin siitä, että kuluttajilla on kiinnostusta ja tuotteilla kysyntää", Akseli toteaa.

Reilua menoa kukkatilalla

Kaiken kaikkiaan reilujen tuotteiden myynti kasvaa Suomessa tasaisen varmasti. Vuonna 2006 Suomi oli kansainvälisessä vertailussa neljännellä sijalla, kun tarkastellaan myyntiä henkeä kohden. Keskimäärin suomalainen käytti reilun kaupan tuotteisiin vuodessa 4,25 euroa.

Maailmanlaajuisesti reilun kaupan tuotteita myydään 60 maassa, ja vuonna 2006 liikevaihto oli 1,6 miljardia euroa. Reilun kaupan järjestelmän arvioidaan hyödyttävän noin 1,4 miljoonaa perheviljelijää köyhissä maissa.

Reiluja neilikoita tuodaan Suomeen kolumbialaiselta Colibri Flowers -kukkatilalta. Maan yleisistä oloista kertoo paljon se, että kukkatilan edustaja Juan Guillermo Fonnegra voi ylpeillä suomalaisittain vaatimattomilta kuulostavilta saavutuksilla: kaikille työntekijöille on taattu viikossa yksi vapaapäivä, sairaspäiviä ei vähennetä vuosilomasta ja palkallista äitiyslomaa saa 12 viikkoa. Valtaosa kolumbialaisista saa tyytyä vain haaveilemaan tällaisista eduista.

"Me olemme voittoa tavoitteleva yritys, mutta uskomme että parasta tulosta saavutetaan, kun työntekijät ovat tyytyväisiä", Fonnegra toteaa. Tila työllistää yli 600 työntekijää.

Colibri Flowers sai reilun kaupan sertifioinnin vuonna 2006, ja nyt reiluja neilikoita viedään Suomen ohella myös Sveitsiin. Neilikoiden myynnistä saatavien reilun kaupan lisien käytöstä päättää toimikunta, jossa on 19 työntekijöiden ja neljä johtoportaan edustajaa.

"Reilun kaupan lisää suunnitellaan käytettäväksi muun muassa työntekijöille myönnettäviin pienlainoihin sekä tilan lähelle rakennettavan kirjaston perustamiskustannuksiin", Fonnegra kertoo.

 

Lisää tietoa aiheesta