Uutinen

Järjestöviestintää ajanmukaistetaan - Kirahviposti lakkautetaan

On aika hyvästellä Kirahviposti ja astua elektronisen järjestöviestinnän aikaan. Siirtyminen painetusta sähköiseen sanaan virtaviivaistaa ja tehostaa Kepan viestintää.
Timo Lappalainen
7.8.2006
Timo Lappalainen (kuva: Kepa)

Jotkut meistä saattavat muistaa erään pankkiryhmän mainoskampanjan 1980-luvulta, jossa todisteltiin palveluiden paranemista samaan aikaan kun pankin palvelupisteitä vähennettiin. Viestimme jäsenjärjestöille ja Kirahvipostin lukijoille sen sijaan on,että samaan aikaan kun Kirahviposti lakkautetaan, tiedotuspalvelumme paranee ja sen määrä ei suinkaan vähene!

Maailma yksinkertaisesti liikkuu yhä nopeammin, mikä haastaa ja muokkaa media- ja tiedotuskulttuuria muuttumaan ja muuntautumaan sen mukaisesti. Kansalaisjärjestöjen on saatava heitä koskevat uutiset esimerkiksi ulkoministeriön prosesseista nopeasti. Samoin tietoa vaikuttamismahdollisuuksista on oltava saatavilla miltei reaaliajassa.

Valitettavasti Kirahviposti-julkaisumme ei enää tarjoa sellaista kanavaa, joka tehokkaasti vastaisi yllämainittuihin haasteisiin: harva ilmestymistahti ja toimitusprosessin hitaus johtavat siihen että sen sisältö on auttamattomasti vanhentunutta.

Kehittääksemme tiedotus- ja yhteyspalveluita jäsenjärjestöjemme kanssa, tulemme jatkossa keskittymään sähköisiin viestimiin. Internetsivut ovat nykyään Kepan luetuin media, ja uutiset sivujen luetuin osio. Kirahvipostin lukijatutkimuksen mukaan tämänkin lehden lukijoista 82 prosenttia tuntee Kepan verkkosivut. Kepan tiedottajat kayttävät aikaansa nettiuutisointiin ja juttujen kokoamiseen sähköpostilistoille.

Uutisoinnin sähköistäminen säästää rahaa painokulujen poistumisen tähden, emmekä kuormita jatkossa luontoakaan niin paljon. Ei Kepa paperia silti kokonaan jätä: säännöllistä jäsenkirjettä kehitetään ja tullaan lähettämään entistä hieman useammin, ja kehitysjournalismin lippulaivamme Kumppani jatkaa edelleen tutulla aikataululla.

Antoisia lukuhetkiä, sekä netissä että paperilla.