Intian maatalous on kriisissä: 7,7 miljoonaa ihmistä on hylännyt viljelyn kymmenessä vuodessa.
Kuva:
iStockphoto
Uutinen

Intialaiset alkavat ostaa reilun kaupan tuotteita

Monet keskituloiset maat ovat tuottaneet reilun kaupan tuotteita pitkään. Nyt niiden keskiluokat ovat alkaneet myös eettisen kaupan kuluttajiksi.
Esa Salminen
21.11.2013

Intia lanseerasi tänään Reilun kaupan merkin, jolla pyritään herättämään mielenkiintoa eettiseen kuluttamiseen maan kasvavan keskiluokan parissa. Intia on tuottanut pitkään reilun kaupan tuotteita vanhojen teollisuusmaiden markkinoille.

World Development Movement -järjestön toiminnanjohtaja Deborah Doane kirjoittaa The Guardianin blogissa, että Intian esimerkki on osa suurempaa liikehdintää: "kehityksessä" ei enää ole kyse taloudellisen epätasa-arvon vähentämisestä maiden välillä, vaan myös niiden sisällä. Epätasa-arvo onkin Intiassa kasvanut selvästi: vuosikymmenessä rikkaimman viidenneksen kulutus kasvoi kolmella prosentilla, köyhimmän viidenneksen vain prosentilla.

Doanen mukaan markkinoita on: luomutuotteiden kysyntä esimerkiksi on Intiassa ollut kasvussa. Sama pätee muihin nouseviin talouksiin. Esimerkiksi Etelä-Afrikassa luonnonmukaiset tuotteet ovat olleet keskiluokan parissa muodissa jo vuosia.

Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen kertoo, että Etelä-Afrikka on tällä hetkellä nopeimmin kasvava Reilun kaupan markkina. Viime vuonna eteläafrikkalaiset ostivat Reilun kaupan tuotteita 22 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisestä vuodesta oli 220 prosenttia.

Argentiina, Brasilia, Filippiinit, Kenia ja Libanon mukaan

Nousevissa maissa on yhä enemmän kaupunkilaista keskiluokkaa, jonka elämäntyyli ei paljoa eroa eurooppalaisesta tai yhdysvaltalaisesta. On joogaa, luomukahviloita ja lifestyle-lehtiä. Moni on matkustanut ja nähnyt reilua kauppaa ja muuta eettistä kuluttamista maailmalla.

Sivosen mukaan Keniaan on tänä vuonna perustettu Reilun kaupan merkkijärjestö Fairtrade Eastern Africa, jonka tarkoitus on luoda kuluttajien kiinnostusta ensin Keniassa, sen jälkeen Itä-Afrikan alueella. Keniassa tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan 86 prosenttia paikallisista kuluttajista on kiinnostuneita ostamaan reilun kaupan tuotteita. Keniassa on samaan aikaan maailman eniten reilun kaupan tuottajia.

Myös Brasiliassa on perusteilla paikallinen reilun kaupan yhdistys, ja paikallista toimintaa viritellään myös Argentiinassa, Filippiineillä ja Libanonissa.

Sivosen mukaan Suomessa pohditaan paraikaa, että tällaista kehitysmaiden omien markkinoiden laajentamista voisi Suomikin jollain tavalla tukea. Reilun kaupan edistämistä Etelä-Afrikan markkinoille on tuettu Suomen suurlähetystön paikallisen yhteistyön määrärahoista.