Uutinen

Intia: Uusi laki sai virkamiehet kuuntelemaan kansalaisia

Byrokratiastaan kuulussa Intiassa ällistellään uutta "oikeus tietoon -lakia".
Bharat Dogra
28.9.2003

Jonot ovat arkipäivää Intian pääkaupungissa Delhissä. Silti miljoonat delhiläiset eivät ole saaneet jonottamallakaan veden tai sähkön kaltaisia peruspalveluja, koska heillä ei ole varaa viranomaisten "voiteluun".

Byrokratian muuri on kuitenkin alkanut murtua. Delhin osavaltio hyväksyi vuosi sitten uuden lain hallinnon julkisuudesta eli "oikeus tietoon -lain".Kansalaisjärjestö Parivartan (Muutos) otti asiakseen yllyttää kansalaisia käyttämään lakia hyväkseen ja saavutti ällistyttäviä tuloksia.

Esimerkiksi Ashok Gupta kamppaili vuosikaudet turhaan saadakseen sähköt kotiinsa, joka sijaitsee lähellä likimain lainsuojatonta Delhin itäosaa. Hän oli jo luovuttanut, koska aiemmin jonoon ilmoittautuneet naapuritkaan eivät päässeet eteenpäin.

Oikeus tietoon -lain tultua voimaan Gupta naapureineen vaati saada tietää, kuka oli vastuussa viivyttelystä, ja mihin toimiin tätä vastaan voisi ryhtyä. "Se kävi melkein kuin katkaisijaa kääntämällä. Asuntoihimme vedettiin sähköt tuota pikaa, eikä meidän tarvinnut lahjoa ketään", Gupta kertoo.

"Sähkölaitokselta alettiin jopa soitella ja kysellä, olemmeko tyytyväisiä palveluun, ja onko ilmaantunut muita ongelmia", naapuri jatkaa.

M.J. Alam puolestaan joutui viime vuonna valittamaan ylisuuresta sähkölaskusta yhä uudelleen ilman tulosta. Kun Parivartan puuttui asiaan, oikaistu lasku tuli saman tien.

Delhistä ja sen ympäristöstä löytyy kosolti esimerkkejä uuden lain hyödyistä. Pandav Nagarin alueella valui arvokasta juomavettä hukkaan kuukausitolkulla, koska uuteen vesijohtoon oli tehty viallinen liitos. Valitukset kaikuivat kuuroille korville, kunnes asukkaat keksivät vaatia tietoja vastuuhenkilöistä. Taas vika korjattiin muutamassa tunnissa.

Köyhimpään väestönosaan kuuluva Triveni-niminen nainen sai hänkin apua uudesta laista. Trivenilla on oikeus ostaa ruokaviljaa valtion tukemaan erikoishintaan, mutta kauppias kieltäytyi myymästä sitä hänelle. Trivenin ei tarvinnut kuin vaatia tietoja kyseisen myymälän viljaostoista ja myynnistä, kun hän sai osuutensa ilman mukinoita.

Parivartanin edustajien mukaan Triveni uhmasi siirtomaa-aikaista hallintokulttuuria, jota laaja lukutaidottomuus osaltaan pönkittää. Järjestö muistuttaa, että virastot kautta maan ovat täynnä pölyttyneitä ja homeisia kansioita, joihin ihmisten anomukset ja valitukset on haudattu.

"Uusi laki on auttanut tavallisia ihmisiä uskomaan, että heillä on oikeus tietoon", Santosh-niminen Parivartanin aktivisti sanoo. Laki vaatii viranomaisia vastaamaan anomuksiin säädetyssä ajassa tai juttu menee yleisen valitusneuvoston pengottavaksi. Pelote tuntuu toimivan hyvin.

Vastaava laki on voimassa useissa muissakin Intian osavaltioissa, mutta liittovaltion tasolla sellaista ei toistaiseksi ole. Lain kannattajia huolestuttaa nyt julkisten palvelujen yksityistäminen, koska laki ei koske yksityisiä yrityksiä. Delhin sähköhuollon yksityistäminen tänä vuonna onkin Parivartanin mukaan taas pidentänyt valitusten käsittelyaikoja.