Kuva:
Finnwatch
Uutinen

Finnwatch: Suomalaista designia tehdään kehnoissa oloissa

Finnwatchin uudessa raportissa tarkastellaan Iittalan ja Marimekon yhteisen alihankkijan toimintaa Thaimaassa. Design-lasia tuottavalla tehtaalla on huonot työolot: työturvallisuus on puutteellista ja palkat alhaisia, eivätkä työntekijät tunne oikeuksiaan.
Sanna Jäppinen
10.12.2013

Finnwatch julkisti 10. joulukuuta "Suomalaisten designtuotteiden vastuullisuus” -raportin, jossa tarkastellaan Iittalan, joka on osa Fiskars-konsernia, ja Marimekon alihankkijan toimintaa Thaimaassa. Molemmat ovat Suomen suurimpia design-yrityksiä.

Thaimaan Nakhon Pathomin maakunnassa sijaitseva tehdas valmistaa Iittalalle Oiva Toikan suunnittelemia Kastehelmi-kulhoja ja -kakkuvateja. Marimekko hankkii tehtaasta Anu Penttisen suunnittelemia Sukat makkaralla -tuotteita

"Työntekijät käsittelevät vaarallisia lasin valmistuksessa käytettäviä kemikaaleja ja silikoosille altistavaa kvartsihiekkaa täysin puutteellisilla suojavarusteilla", kertoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala järjestön tiedotteessa.

Kukaan haastatelluista työntekijöistä ei osannut tarkasti kertoa, mitä kemikaaleja he käyttävät työssään. Kysyttäessä käytettäviä kemikaaleja työntekijät mainitsivat muun muassa arsenikin, raportissa kerrotaan.

Tieto oikeuksista vähäistä

Tehtaan työntekijät työskentelevät 7–9 euron päiväpalkalla.

"Palkat ovat laillisella tasolla, mutta niillä on vaikeaa elättää perhettä", Vartiala sanoo.

Haastatelluille työntekijöille maksettiin palkka käteisellä kirjekuoressa ilman erillistä palkkakuittia. Kirjekuori, johon palkkasumma on kirjoitettu, otetaan työntekijöiden mukaan takaisin, kun työntekijät ovat ottaneet kuoresta rahat itselleen. Maksetuista palkoista ja niistä tehdyistä lyhennyksistä ei siis jää kirjallista merkintää työntekijöille, selvityksestä ilmenee.

Tehtaan työntekijät olivat tyytymättömiä myös siihen, että he eivät saa pitää lakisääteisiä vuosilomiaan vapaina.

Tehtaalla ei toimi ammattiliittoa, mutta työntekijät ovat valinneet joukostaan edustajia. Haastatellut siirtotyöntekijät eivät olleet kuulleetkaan ammattiliitoista, eivätkä kaikki heistä olleet tietoisia edes tehtaan työntekijäedustajista. Edustajista tienneiden työntekijöiden mukaan edustajille oli helppo kertoa ongelmista, mutta he valittivat, ettei johto ota edustajien välittämiä viestejä riittävän vakavasti.

Finnwatchin tutkimuksen jälkeen tehdas lupasi parantaa vuoropuhelua työntekijäedustajien kanssa.

Fiskarsille kiitosta avoimuudesta

Fiskarsilla ja Marimekolla on molemmilla ihmisoikeuksia ja Kansainvälisen työjärjestön ILOn perussopimuksia kunnioittavia liiketoimintaperiaatteita. Molemmat yritykset myös pyrkivät valvomaan alihankkijoidensa toimintaa ja edellyttävät alihankkijoidensa edelleen valvovan omia raaka-ainetoimittajiaan, raportissa todetaan.

Finnwatchin selvityksen mukaan Marimekon tutkittujen lasituotteiden raaka-aineita ei kuitenkaan valvota. Marimekko ei myös läheskään aina tiedä missä ja miten sen keskeinen raaka-aine, puuvilla, valmistetaan.

"Marimekon vastuullisuuslupauksia ei kaikilta osin voida pitää uskottavina", Vartiala toteaa.

Marimekko ei saa pisteitä myöskään avoimuudestaan. Yritys kieltäytyi kertomasta alihankkijoitaan Finnwatchille, vaikka järjestö olisi ollut valmis suojamaan tiedot salassapitosopimuksella.

Sen sijaan Fiskars saa kiitosta.

"Fiskars toimi avoimesti tutkimuksemme aikana. Yritys oli myös pyrkinyt vaikuttamaan thaimaalaiseen alihankkijaansa työturvallisuuden parantamiseksi, ja joitain Fiskarsin vaatimuksesta tehtyjä muutoksia oli nähtävillä tehtaalla", Vartiala toteaa, mutta muistuttaa, että Fiskarsinkaan toimenpiteet eivät ole olleet riittäviä tehtaan ongelmallisimpien käytäntöjen muuttamiseen.

Finnwatch suosittelee Marimekolle ja Fiskarsille yhteistyötä sekä keskenään että tehtaan johdon kanssa yhteisen alihankkijan toimintatapojen kehittämiseksi.

"Alihankkijan vaihtaminen havaituista puutteista johtuen olisi vastuutonta eikä auttaisi tehtaan työntekijöiden työolojen parantamisessa", selvityksessä todetaan.

Molemmille yrityksille suositetaan myös kunnianhimoista yritysvastuuraportointia, joista voi seurata yhteiskuntavastuun kehittymistä.

Finnwatch painottaa myös kuluttajien vastuuta ja kehottaa vaatimaan tietoa tuotteiden alkuperästä ja tuotanto-olosuhteista.

"Sosiaalinen media on tehokas ja helppo tapa ottaa yhteyttä yrityksiin", selvityksessä muistutetaan.