Euroopan komissio haluaa rajoittaa ruokakasvien laittamista tankkiin.
Kuva:
Shutterstock
Uutinen

EU:ssa ollaan jäädyttämässä ruokakasvien käyttöä biopolttoaineiksi

Komission esitys vesittyi biopolttoaineiden välillisten ympäristövaikutusten osalta — eli jatkossakaan polttoainepeltojen tieltä kaadettujen metsien ja kuivatettujen soiden päästöjä ei lasketa biopolttoaineiden päästöiksi.
Esa Salminen
17.10.2012

Euroopan komissio antoi tänään kauan odotetun lisäysesityksensä biopolttoainedirektiiviin. Aiemmin julkisuuteen vuotanut esitys säilyi ennallaan siltä osin, että EU haluaa rajoittaa ruokakasvien käytön liikenteen biopolttoaineiden raaka-aineena viiteen prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Samaan vuoteen mennessä vähintään 10 prosenttia liikenteen polttoaineesta tulee tuottaa uusiutuvilla energiamuodoilla.

Esitysluonnoksessa kaavailtiin myös, että biopolttoaineiden välilliset päästöt laskettaisiin mukaan biopolttoaineiden päästöihin. Välillisiä päästöjä syntyy esimerkiksi kun metsää kaadetaan ja soita kuivatetaan biopolttoainetuotannon tieltä. Näiden välillisten päästöjen vuoksi monet ympäristöjärjestöt ovat huomauttaneet, että biopolttoaineiden tuotanto voi aiheuttaa enemmän päästöjä kuin fossiilisten polttoaineiden tuotanto.

Tämä ei kuitenkaan koskaan päätynyt lopulliseen esitykseen, jonka mukaan välillisistä päästöistä tulee vain raportoida.

Järjestöjen ensireaktiot esityksen vesittymiseen ovat olleet pettyneitä. Mielipiteet viiden prosentin ruokakasvikatosta taas vaihtelevat: WWF piti sitä hyvänä uutisena. ActionAid taas kutsui sitä tärkeäksi, mutta symboliseksi ensiaskeleeksi. Sen mukaan ruoan hinnat kuitenkin nousevat ja maata rohmutaan ruoantuotannon tieltä niin kauan, kun ruokakasveja ylipäätään saa käyttää polttoaineeksi.

Oxfam International tuomitsi esityksen jyrkemmin, sillä viiden prosentin katto on korkeampi kuin ruokakasvien polttoainekäytön nykyinen taso. Oxfam vaatii näiden niin sanottujen ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden käytön nopeaa alasajoa.