Uutinen

Estelle palasi Angolasta

Maailmankauppapurjelaiva Estelle palasi ensimmäiseltä Afrikan-purjehdukseltaan hieman kolhiutuneena, mutta entistä vakuuttuneempana missiostaan. Laiva on lastattu angolalaisilla käsitöillä, jotka on tarkoitus myydä Suomessa reilun kaupan ehdoilla. Estellen kannen alla piilee kuitenkin paljon muutakin kuin tavaraa.
Eija Palosuo
12.11.2002

Kuva Estellestä Helsingin Eteläsatamassa (kuvaaja: Eija Palosuo)

"Katoppas - jo on komea paatti tuohon ilmaantunut!" huomaa ukko kauppahallin kahvion ikkunasta. Viereinen mies tietää kertoa: "Se on se Estelle". "Ai - SE Estelle!"

Hullut ja rohkeat saavat aina mainetta - niin myös vapaaehtoisvoimin kierrätysmateriaalista kunnostettu purjelaiva, jolla joukko reilun kaupan aktivisteja päätti henkilökohtaisesti muuttaa maailmankaupan rakenteita. Liikkeelle lähdettiin 15 hengen miehistöllä Turusta toukokuun alussa, ja purjehdus Angolaan kesti 39 vuorokautta yhteen, 52 vuorokautta toiseen suuntaan. "Estellen matkan pituus kuvastaa symbolisesti pohjoisen ja etelän välistä kuilua ja maailmankaupan todellista hintaa", kuvailee solidaarisuusaktiivi Ville-Veikko Hirvelä.

Menomatkalla Estelle kuljetti n. 700 000 euron arvosta humanitaarista tarviketukea sisällissodasta toipuvaan maahan. Tuen päätymistä pakolaisleireille miehistö valvoi itse paikan päällä.

Vaikka byrokratia välillä hidasti Estellen pyrkimyksiä ja laiva seisoi satamassa tarpeellisten paperien, leimasinten ja henkilöstön sijaitessa jokaisen eri kaupungissa, Hirvelä ei vyörytä syytä paikallisen hallintokoneiston niskaan: "Ongelmat johtuivat ylikansallisen satamalaitoksen käytännöistä", hän huomauttaa. "Angolassa yksityistäminen ei ole helpottanut vaan hidastanut asioiden hoitoa." Korruptiokysymyksessäkin Hirvelä on syytetyn puolella: "Koko kansa köyhtyi sodan seurauksena. Esimerkiksi orpokodin työntekijöille ei ollut maksettu palkkaa kolmeen kuukauteen, ja silti he tulivat joka päivä töihin - voiko heitä syyttää korruptiosta, jos he ottavat työnsä korvaukseksi pienen osan tuomisista?"


Kuva Estellen miehistön jäsenistä esittelemässä lastia (kuvaaja: Eija Palosuo)
Jukka Lindell ja Ville-Veikko Hirvelä esittelevät Estellen paluulastia.


Paluurahdiksi lastatut tavarat kerättiin kansalaisjärjestöjen kontaktien avulla Angolan syrjäseutujen käsityöläisiltä. Mukaan otettiin kivi- ja puuveistoksia, patsaita, naamioita, rumpuja, koritavaraa, ruukkuja ja tauluja. Enemmänkin olisi mahtunut: "Oli yllättävän vaikea löytää tuotteita maasta, jossa sisällissota on tuhonnut koko talouden valtion öljy- ja timanttikauppaa lukuun ottamatta. Sodan aikana pientuottajien oli vaikeaa kuljettaa tuotteitaan kaupungista toiseen, ja myös raaka-aineiden saanti hankaloitui huomattavasti", selvittää paluulastia eri puolilta Angolaa hankkinut Jyri Jaakkola.

Estellen tavoitteena ei kuitenkaan ollut pelkästään tuki ja kaupankäynti. "Kyseessä on laajempi talouden, tuotannon ja kulttuurin muotojen vaihto. Toivomme näiden esineiden herättävän myös suomalaisissa uteliaisuutta angolalaisia kohtaan", painottaa Hirvelä.

Viikkokausia Atlantilla oli intensiivinen kokemus varsinkin merta kokemattomille vapaaehtoisille. Paluumatkalla törmättiin Kielin kanavassa kovassa tuulessa toisen aluksen kylkeen, mutta siitäkin koettelemuksesta selvittiin vähin vaurioin. Estellellä kansimiestyöharjoittelua tehneeseen Jukka Lindelliin suurimman vaikutuksen teki kuitenkin matkan varsinainen päämäärä: "Erityisesti pakolaisleirit jäivät mieleeni. Sinne saapuessa kaikki muu matkalla koettu hässäkkä tuntui toissijaiselta, ja tajusi konkreettisesti sen tekemänsä työn mielekkyyden."

Angola-projektissa ovat mukana Uusi Tuuli ry, Emmaus Jokioinen ja sen Turun alajaosto sekä Maailmankauppojen liitto ry. Projekti saa tukea Suomen ulkoministeriöltä. Lisätietoja: (02) 237 5399
www.estelle.fi