Uutinen

Chiquita alkaa markkinoida eettisiä banaaneja

Banaanijätti Chiquita on viime vuodet kiinnittänyt huomiota banaanituotantonsa oikeudenmukaisuuteen ja ympäristövaikutuksiin. Reilun kaupan banaanien merkitys kuitenkin säilyy.
Jari Nousiainen
5.10.2005

Aikaisemmin paljon huonoa julkisuutta toiminnastaan Latinalaisessa Amerikassa saanut Chiquita on julkisesti kertonut muuttaneensa toimintansa periaatteita ja pyrkii kiillottamaan julkisuuskuvaansa. Vuonna 1992 Chiquita alkoi toteuttaa yhdysvaltalaisen Rainforest Alliancen laatimaa ohjelmaa, jonka tarkoitus on suojata ympäristöä, työntekijöitä ja paikallisyhteisöjä.

Sittemmin Chiquita on hankkinut tiloilleen myös inhimillisistä työoloista kertovan Social Accountability Internationalin SA8000-sertifikaatin. Lokakuun alusta Suomessa myytävissä Chiquitan banaaneissa on Rainforest Alliancen vihreä sammakkotunnus, ja mainonnassa tiedotetaan banaaniviljelmien sertifioinnista.

"Ohjenuoraamme kuuluu, että jokainen työntekijä saa palkan joka riittää kattamaan kaikki tarpeelliset menot ja hyvään elintasoon. Chiquitan työntekijät nauttivat alallaan parhaimpia palkkoja Latinalaisessa Amerikassa", mainostaa markkinointiassistentti Sanna Tapio Chiquita Nordicista.

Reilun kaupan edistämisyhdistys kuitenkin toteaa, että vaikka huomion kiinnittäminen työntekijöiden oloihin ja viljelmien ympäristövaikutuksiin on kiitettävää toimintaa suurelta banaaniyhtiöltä, Chiquitan saamat sertifikaatit eivät ole sama asia kuin reilu kauppa.

Tärkein ero reilun kaupan ja muiden eettisten sertifiointien välillä lienee se, että reilun kaupan järjestelmään kuuluu reilun kaupan lisä, jota käytetään tiloilla esimerkiksi työntekijöiden koulutukseen. Reiluun kauppaan sisältyy siis oikeudenmukaisuuden lisäksi myös uusien mahdollisuuksien tarjoaminen.

Kehitystä vaaditaan myös Chiquitan tiloilla, sillä sertifioinnin säilyttämiseksi niiltä edellytetään vuosittaisissa tarkastuksissa uusia työoloja parantavia saavutuksia, kertoo Tapio.

Reilun kaupan lisä käytetään työntekijöiden oman päätöksen mukaisesti. "Reilussa kaupassa kyse onkin kehitysmaiden tuottajien oman yritystoiminnan tukemisesta", tiivistää Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedote.

Lisää tietoa aiheesta