Brittiläinen Midcounties Cooperative oli yksi ensimmäisistä reilun veronmaksajan merkin saajista. Osuuskunnalla on 9 000 työntekijää ja 250 000 osakasta.
Kuva:
Fairtaxmark.net
Uutinen

Britannian yrityksille "reilun veronmaksajan" merkki

Reilun kaupan sertifikaattia muistuttava todistus kertoo, että firma on hoitanut veroasiansa oikeudenmukaisesti.
Jukka Aronen
28.2.2014

Joskus maailman muuttamiseen tarvitaan yksinkertainen idea, joka lähtee liikkeelle kuin lumipallo.

Sellainen saattaa olla Britanniassa helmikuun lopulla lanseerattu reilun veronmaksajan merkki (Fair Tax Mark). Idea on lainattu reilulta kaupalta, kuten nimikin osoittaa.

Ajatuksena on, että halukkaat Britanniassa toimivat yritykset voivat anoa reilun veronmaksajan merkkiä uudelta voittoa tavoittelemattomalta järjestöltä.

Pisteitä avoimuudesta

Yrityksiä arvioidaan kahdella päämittarilla: tiedon avoimuuden ja veronmaksun mukaan.

Avoimuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yhtiö ilmoittaa rehellisesti, kuka sen omistaa, mitä se tekee ja missä kaikkialla sillä on toimintaa. Veronmaksun osalta vertaillaan muun muassa veroprosenttia ja maksettujen verojen määrää sekä tutkitaan, onko veronkiertoa tapahtunut.

Yritykset pisteytetään, ja merkin saa, kun kerää vähintään 13 pistettä 20:stä.

Kriteerit on laadittu yhdessä kansalaisjärjestöjen ja yritysten edustajien kanssa. Niiden laadinnassa on kuultu myös itsenäisiä akateemisia asiantuntijoita ja ammatinharjoittajia. 

Alkuvaiheessa merkkejä annetaan yrityksille, jotka tekevät bisnestä vain ja ainoastaan Britanniassa. Jatkossa merkinanto laajenee kattamaan myös Britanniassa päämajaansa pitävät monikansalliset yritykset sekä ulkomaiset monikansalliset, joilla on Britanniassa sisaryrityksiä.

Verotus suurennuslasin alla

Britanniassa, kuten muuallakin maailmassa, on parin viime vuoden aikana kohistu kansainvälisestä veronkierrosta. Etenkin brittiyleisöä on ärsyttänyt vuonna 2012 uutisoitu yhdysvaltalaisen kahvijätti Starbucksin veronkierto: 30 miljardin euron arvoinen ketju oli maksanut Britteihin vaivaiset 10,5 miljoonaa euroa yritysveroa 14 toimintavuotensa aikana. Ja lisää vettä myllyyn ovat heittäneet Googlen, Facebookin ja Amazonin superalhaiset verokertymät.

Yrityksen verokäyttäytymisellä on käytännön merkitystä. Christian Aid -järjestön tekemän kyselyn mukaan 34 prosenttia briteistä sanoo boikotoivansa jotain yritystä, koska ei usko sen maksavan veroja oikeudenmukaisella tavalla.

Reilun veronmaksajan merkin takana oleva Ethical Consumer Research Association (ECRA) toivoo sille samanlaista menestystä kuin reilulle kaupalle, joka käynnistyi melko vaatimattomana Hollannissa 1980-luvun lopulla, mutta on sittemmin noussut maailmanlaajuiseksi konseptiksi.

Veromerkille on raivannut tietä muun muassa G20-maiden ryhmä, joka rummutti viime vuonna OECD:n laatimaa 15-kohtaista toimintaohjelmaa kansainvälisen veronkierron suitsimiseksi.

Myös Suomessa on herätelty yleisöä pohtimaan veronkierron merkitystä. Kepan koordinoima järjestöjen Veroparatiisimatkat-kampanja on muistuttanut, että kehitysmaista virtaa rahaa veroparatiiseihin ja rikkaisiin maihin yhdeksänkertaisesti koko maailman kehitysyhteistyövarojen verran.