Uutinen

Britannian reilu kauppa näyttää esimerkkiä Suomelle

Britannia on reilun kaupan järjestelmän tuotteiden myynnissä maailman ehdoton ykkönen. Suomalaiset saivat Reilun kaupan viikon kunniaksi kuulla vinkkejä ja rohkaisua menetystarinan yhdeltä käsikirjoittajalta.
Sanna Jäppinen
19.4.2005

Kuva:reilun kaupan tuotteita Britanniassa (Kuvaaja: The Fairtrade Foundation

Pieni esimerkkiotos Britannian yli 800:sta reilun kaupan tuotteesta - mukaan lukuun on laskettu erilaiset pakkauskoot ja eri valmistajien tuotteet.

 

"Suomen tilanne näyttää nyt hyvin samantyyppiseltä kuin Britanniassa 1990-luvun lopulla", toteaa varatoiminnanjohtaja Ian Bretman Fairtrade Foundationista eli Reilun kaupan edistämisyhdistyksen brittiläisestä sisarjärjestöstä. Britanniassa reilun kaupan tuotteet tulivat myyntiin vuonna 1994, Suomessa toimintaa on nyt ollut viisi ja puoli vuotta.

Jos Suomen kehityskulku jatkuu tulevaisuudessakin Britannian kaltaisena, on lupa odottaa paljon. Esimerkiksi reilun kahvin markkinaosuus on Britanniassa neljä prosenttia ja kaikista myydyistä banaaneista viisi prosenttia on reiluja. Kaikista reilun kaupan järjestelmän tuotteista noin 40 prosenttia myydään Britanniassa.

Reilu tuoteperhe on laajentunut Britanniassa kahdessa vuodessa hurjaa tahtia: vuonna 2003 tuotteita oli 150, tänä päivänä yli 800. Rahaa britti käyttää reilun kaupan tuotteisiin vuodessa keskimäärin 3,41 euroa, suomalainen 1,47 euroa.

"Olemme itse pieni järjestö, mutta meillä on laaja joukko yhteistyökumppaneita ", Bretman kertoo Fairtrade Foundationin toimintaperiaatteista. Voittokulkuun on vaikuttanut merkittävästi myös se, että Britanniassa on viime vuosina kampanjoitu näyttävästi köyhyyden vähentämisen ja oikeudenmukaisen maailmankaupan puolesta.

"Tärkeintä on, että ihminen saadaan auttamaan syyllistämättä häntä", Bretman painottaa.

Lähes puolet väestöstä tuntee merkin

Vuonna 2004 viidennes Britannian kotitalouksista oli hankkinut ainakin yhden reilun kaupan tuotteen, ja järjestelmän logon tunnisti 40 prosenttia väestöstä.

Oma osuutensa suureen tunnettuuteen on varmasti sillä, että Britanniassa kaupungit ja kylät voivat nykyään hakea Fairtrade Foundationilta reiluus-statusta, joka tarkistetaan vuosittain. Saadakseen nimittää itseään reiluksi kaupungin on kerättävä reilun kaupan periaatteiden taakse niin paikallisia poliitikkoja, yrityksiä kuin tavallisia kansalaisiakin.

Tällä hetkellä reiluja kaupunkeja on Britanniassa jo yli sata. Reiluiksi voivat julistautua myös koulut, yliopistot ja kirkot. Laajalle levinneestä kannattajakunnasta kertoo se, että maaliskuussa Britannian reilun kaupan tempausviikolla tapahtumia oli ympäri maata 8 000.

Fairtrade Foundationilla ei ole resursseja laajaan markkinointiin, joten suuri vastuu mainonnasta jää kauppaketjuille. Näkyvyyttä on saatu hyvin, eikä vähäisin syy liene se, että tyypillinen reilujen tuotteiden ostaja on yli nelikymppinen, korkeasti koulutettu nainen - joka on myös maksukykyinen eli kauppiaalle arvokas ja panostamisen arvoinen asiakas.

"Viimeisten neljän vuoden aikana kuitenkin myös 18-25-vuotiaat ovat tulleet yhä suuremmaksi käyttäjäryhmäksi. Olemme saaneet viime aikoina entistä enemmän julkisuutta myös tabloid-lehdissä ja nuorten suosimissa ohjelmissa, kun aiemmin reilusta kaupasta puhuttiin lähinnä arvostetuissa sanomalehdissä", Bretman kertoo.

"Suurin haaste reilun kaupan tuotteiden käyttäjäkunnan laajentamisessa onkin se, kuinka sanoma saadaan perille, ei suinkaan tuotteiden hinta. Tätä mekin vielä opettelemme."

 

Lisää tietoa aiheesta

Fairtrade Foundation
Reilun kaupan edistämisyhdistys
Reilun kaupan viikko käyntiin koko Suomessa