Uutinen

Boikottikampanja: Nestlén reilun kaupan kahvi toimii viherpesuna

Nestlén laajassa tuotevalikoimassa yksi reilun kaupan kahvi ei pelasta köyhien maiden kahvinviljelijöitä, huomauttaa Baby Milk Action.
Jari Nousiainen
19.12.2005

Reilun kaupan merkin saaneen monikansallisen elintarvikeyhtiön Nestlén Partners' Blend -kahvin mainos on hermostuttanut Nestlé-boikottikampanjaa vetävän Baby Milk Action -järjestön, joka tiedotteessaan kertoo jättäneensä mainoksesta valituksen Britannian mainoksia valvovalle viranomaiselle.

Baby Milk Actionin mukaan Nestlén mainoksessa annetaan kuva, että yhtiön reilun kaupan kahvilla olisi huomattava merkitys El Salvadorin kahvinviljelijöiden toimeentulon kannalta, vaikka Partners' Blendin tuottamiseen osallistuu vain 200 viljelijää El Salvadorissa. Reilun kaupan järjestelmän ulkopuolella Nestléstä riippuvaisia kahvinviljelijöitä on kolme miljoonaa ympäri maailman.

Maailmankaupan kehittymistä seuraavien kansainvälisten kansalaisjärjestöjen mukaan Nestlé pystyy vaikuttamaan suoraan kahvin hintatasoon. Oxfamin vuonna 2002 tekemän raportin mukaan Nestlén pikakahvin voittomarginaali oli 26 prosenttia. Suurten kahviyhtiöiden voitot ovatkin nousseet samalla kun kahvin tuottajahinta on alhaisimmillaan 30 vuoteen.

Kokonaan reiluun kauppaan Nestlé ei voi lausuntonsa mukaan harkitakaan siirtyvänsä, koska paremman hinnan maksaminen viljelijöille saattaisi rohkaista heitä kasvattamaan tuotantoa, mikä puolestaan lisäisi ylitarjontaa.

Baby Milk Action -järjestön koordinoima boikottikampanja suuntaa kritiikkinsä ensisijaisesti Nestlén äidinmaidonvastikkeiden markkinointitapoihin. Järjestön mukaan Nestlé rikkoo markkinoinnillaan kansainvälisiä ohjesääntöjä.

Lisää tietoa aiheesta