Yli 80 kansalaisjärjestöä vetosi puolueisiin kehitysavun puolesta

81 suomalaista kansalaisjärjestöä luovutti tänään vetoomuksen kansanedustajille kehitysyhteistyön puolesta. Järjestöt pelkäävät, että hallitus aikoo hylätä oman tavoitteensa nostaa kehitysapu 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta (bktl) vuoteen 2010 mennessä.
9.3.2005

"Hallituksen viimevuotinen kehyspäätös romuttaa hallitusohjelman tavoitteen kehitysavun nostosta. Siksi huomenna kokoontuvan kehysriihen on muutettava päätöstä, jos hallitus aikoo ottaa ohjelmansa vakavasti", sanoi Tytti Nahi Kepasta.

Hallitus neuvottelee torstaina vuosien 2006-2009 budjeteille asetettavista kehyksistä. Vuoden vanhan kehyspäätöksen mukaan UM:n määrärahat vuonna 2008 jäädytettäisiin edellisen vuoden tasolle. Tämä tarkoittaisi kehitysmäärärahojen prosenttiosuuden kääntymistä laskuun, mikä on ristiriidassa hallitusohjelman kanssa. Tänä vuonna hallitus tavoittelee 0,39 prosentin bktl-osuutta. Hallitus antaa uuden kehysesityksensä eduskunnalle tiistaina, 15.3.

Järjestövetoomuksen ovat allekirjoittaneet muun muassa SPR, Suomen luonnonsuojeluliitto, Plan Suomi säätiö, Marttaliitto, Kirkon ulkomaanapu, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK, Pelastakaa lapset, Väestöliitto ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa.

"Muut Pohjoismaat ovat saavuttaneet 0,7-tason jo vuosia sitten. Suomi on sen sijaan viime vuosina pudonnut jopa EU-maiden keskiarvon alapuolelle. Maailman kilpailukykyisimmällä taloudella pitäisi olla varaa pitää kiinni kansainvälisistä sitoumuksistaan", sanoi Nahi.

Jos kehyksiä ei nosteta, on esimerkiksi Aasian hyökyaallon tuhojen korjaamiseen luvatut 50 miljoonaa euroa otettava lähivuosina kehitysyhteistyörahoista. "Maailmassa kuolee joka viikko saman verran ihmisiä nälkään kuin hyökyaalto vaati uhreja. Tsunami-avun ja muiden sitoumusten täyttäminen yhtäaikaisesti on mahdollista vain hallituksen budjettikehystä laajentamalla", muistutetaan järjestöjen vetoomuksessa.

Eduskunnassa kerätään parhaillaan allekirjoituksia hallitukselle esitettävään kirjalliseen kysymykseen. Kysymys jätetään hallitukselle tämän viikon aikana.

Lue kansalaisjärjestöjen vetoomus ja lista allekirjoittajista.

Lisätiedot:
Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri: 040-7724247