YK:n huippukokoukselta eväät WTO:n maatalousneuvottelijoille

Kehitysmaat saivat vain torjuntavoittoja UNCTADissa. Ruokakriisikään ei saanut ansaitsemaansa huomiota, arvioi Kepa.
25.4.2008

YK:n huippukokouksen päätökset pettivät ennakko-odotukset, mutta lähettävät silti vahvan viestin WTO-neuvottelijoille. Esimerkiksi ruuan ja muiden perushyödykkeiden hintakriisiin täytyy hakea myös rakenteellisia ratkaisuja, todettiin Ghanassa perjantaina 25. huhtikuuta päättyneessä YK:n kauppa- ja kehityskonferenssin UNCTADin huippukokouksessa.

"Kokouksessa todettiin, ettei välitön hätäapu riitä, vaan perushyödykekriisiin on haettava keskipitkän ja pitkän aikavälin ratkaisuja. Valitettavasti teollisuusmaat eivät kuitenkaan halunneet antaa UNCTADille uusia valtuuksia työn tukemiseksi", pahoittelee kauppapoliittinen asiantuntija  Tytti Nahi Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepasta. Nahi oli Suomen UNCTAD-valtuuskunnan kansalaisjärjestöedustaja.

Maatalouteen kohdistettavan kehitysavun lisäksi tarvitaan kauppapoliittinen ympäristö, jossa tuontiruuasta riippuvaisiksi ajettujen kehitysmaiden maatalous pääsee takaisin jaloilleen. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea maatalouskaupan sääntöjen uudistamista.

"Toivottavasti tämä viesti kuullaan myös EU-maiden pääkaupungeissa ja Washingtonissa nyt, kun Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen pikaista järjestämistä pusketaan voimalla", Nahi toteaa.

Poliittisen liikkumavaran käsitteestä tehtiin samanlainen nahkapäätös. Käsite kyllä tunnistetaan kokouksen loppuasiakirjassa, mutta teollisuusmaat estivät sen, että UNCTAD saisi selvän valtuuden tehdä tutkimusta käsitteen soveltamisesta. Poliittinen liikkumavara antaa kehitysmaille mahdollisuuden määritellä talouspolitiikkaansa omista kehitystarpeistaan. Käytännössä se haastaa WTO:n ja kansainvälisten rahoituslaitosten "samat säännöt maan kehitysasteesta riippumatta" -perusfilosofian.

"Kehitysmaat ovat pyytäneet ja tarvitsevat tukea liikkumavaran hyödyntämiseen. Ilman sitä käsite uhkaa jäädä sanahelinäksi", Nahi napauttaa.

UNCTADin tekijänoikeustyö saa jatkua

Kehitysmaat saavuttivat neuvotteluissa muutamia torjuntavoittoja. Yksi merkittävistä ilon aiheista on se, että UNCTAD saa jatkaa tekijänoikeustyötään. Esimerkiksi EU ja Suomi olisivat halunneet lopettaa tämän ja keskittää aihepiirin käsittely Maailman henkisen omaisuuden järjestöön WIPOon. Sen sijaan kehitysmaat kokivat tarvitsevansa lisää puolueetonta tietoa aiheesta, sillä tekijänoikeudet rajoittavat esimerkiksi Aids-lääkkeiden ja köyhien maiden kipeästi kaipaaman teknologian saatavuutta.

Yhdysvallat olisi halunnut lopettaa lähes kokonaan UNCTADista hallitustenvälisen keskustelun ja kehitysmaat laajentaa keskustelua. Kompromissina järjestön poliittista roolia supistetaan.

Toimituksille tiedoksi

• Kepan UNCTAD-uutiset, -taustat, -tiedotteet sekä kokouspäiväkirja on koottu Accra-koostesivulle.

Lisätietoja

• Accrassa Kepan edustajina kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi, +358 40 772 4247 ja tiedottaja Pasi Nokelainen, +358 50 339 5860.