YK-kokouksen lopputulos "häpeä meille kaikille"

Kansalaisjärjestöt kautta maailman ilmaisivat pettymyksensä New Yorkissa perjantaina päättyvään YK:n huippukokoukseen. Järjestöt pelkäävät, että kokouksen laiha tulos uhkaa YK:n vuosituhattavoitteiden toteutumista.
15.9.2005

New York -- "Kaikki täällä mukana olleet osapuolet myöntävät, etteivät köyhyys ja nälkä Afrikassa lievity näillä panoksilla. Kuitenkaan New Yorkiin kokoontuneet valtionpäämiehet eivät kyenneet sopimaan mistään uusista toimenpiteistä. Äärimmäisessä köyhyydessä eläviä ihmisiä ei juurikaan lohduta se, että YK pelasti kasvonsa jälleen yhdessä huippukokouksessa", sanoi Kepan kampanjakoordinaattori Miia Toikka.

Perjantaina New Yorkissa päättynyt YK:n huippukokous ei tuonut mitään merkittävää uutta köyhyyden vastaiseen työhön ja YK:n vuosituhattavoitteiden toteuttamiseen. Loppuasiakirja on kansainvälistä kauppaa ja kehitysrahoitusta käsitteleviltä osiltaan jopa heikompi kuin YK:n aikaisemmat toimintaohjelmat.

Torstaina yhdessä pääministeri Tony Blairin kanssa tiedotustilaisuuden pitänyt Sir Bob Geldof nimitti lopputulosta "häpeäksi meille kaikille". Geldof vaatikin rikkaiden teollisuusmaiden G8-ryhmän Skotlannin Gleneaglesissa heinäkuussa sopimien velkahelpotuksien toteuttamista Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston syyskokouksessa runsaan viikon päästä.

Suomen virallisessa puheenvuorossa tulos sai varovaista kiitosta, mikä oli pettymys Kepalle. "Olisimme toivoneet Suomelta selkeämpää kannanottoa siihen, ettei kaikki mennyt aivan kuten toivottiin", sanoi Toikka.

"Vaikka tämä tilaisuus menetettiin, työn on jatkuttava kansallisella tasolla. YK-mailta tarvitaan nyt toimia kehitysavun lisäämiseksi, velkojen mitätöimiseksi ja oikeudenmukaisemman kauppajärjestelmän luomiseksi enemmän kuin koskaan. Tämä koskee myös Suomea", lisäsi Toikka.

Lisätietoja New Yorkista:
Miia Toikka, kampanjakoordinaattori, +358(0)41 529 6193