WTO:n ministerikokous: Köyhyystavoitteet unohtumassa

Maailman kauppajärjestön WTO:n jäsenmaat eivät enää näytä odottavan Hongkongin joulukuisesta kuudennesta ministerikokouksesta merkittäviä tuloksia. Vaikka kaupan vapauttamisen merkitys köyhyyden vähentämisessä ei ole mitenkään yksiselitteinen, olisi neuvottelujen epäonnistuminen Kepan mielestä vakava takaisku kehitysmaille.
24.11.2005

"EU ei vaikuta sitoutuneelta köyhiä aidosti auttavan kauppasopimuksen aikaansaamiseen. EU:n kauppakomissaari Peter Mandelson nimittää Hongkongin kokousta enää 'ponnahduslaudaksi` seuraaviin neuvotteluihin. Näyttää myös siltä, että EU ja Yhdysvallat yrittävät maksattaa pienetkin maatalousuudistukset avauksilla kehitysmaiden palvelu- ja teollisuussektoreilla", sanoi Hautsalo.

Muun muassa teollisuusjohtajien vaatima nopea eteneminen kaupan vapauttamisessa voi johtaa alueellisten kauppasopimusten yleistymiseen ja WTO-järjestelmän heikkenemiseen. Tämä olisi kaikkein pahin vaihtoehto kehitysmaiden kannalta, sillä yksittäisten kehitysmaiden neuvotteluasemat heikkenisivät entisestään.

"Teollisuus haluaa edetä neuvotteluissa tähänastista nopeammin ja maalaa kohtuuttomia uhkakuvia neuvottelujen epäonnistumisesta. Näin kehitysmaiden niskaan yritetään kasata paineita, jotta ne hyväksyisivät huonon lopputuloksen Hongkongissa. Neuvottelijoiden on kuitenkin opittava sietämään hitautta lähes 150 jäsenmaan WTO:ssa. Edes järjestön jossain määrin näennäistä demokratiaa ei saa uhrata tehokkuuden alttarilla", sanoi kehityspoliittinen sihteeri Matti Hautsalo.

"Ei tarvitse ihmetellä, miksi kehitysmaat ovat tyytymättömiä. Ne tarvitsevat mahdollisuuden määritellä itse, miten ne suojaavat keskeistä tuotantoaan, erityisesti maatalouttaan. Neuvotteluista on kuitenkin puuttunut poliittinen tahto tämän liikkumavaran luomiseen", sanoi Hautsalo.

Aikaisempiin kokouksiin verrattuna kehitysmaiden rintama on ollut hajanaisempi Hongkongin valmistelujen aikana. Keskituloiset maat, erityisesti Brasilia, ovat voimakkaasti ajaneet omien tuotteidensa, kuten sokerin ja lihatuotteiden markkinoiden avaamista rikkaissa maissa. Pienillä ja köyhillä mailla ei ole samalla tavalla voitettavaa avoimemmilla markkinoilla. Köyhien maatalousvaltaisten maiden kannalta rikkaiden maiden maataloustukien purkaminen onkin tärkeämpi tavoite.

"Hongkongissa ei ole kyse suuryritysten tukikierroksesta tai Pohjoisen maatalouden puolustuksesta, vaan Dohan kehityskierroksesta, jonka avulla pitäisi poistaa yli puolta maailman väestöstä kiusaava köyhyys. Myös Suomen politiikan pitäisi tähdätä tähän", sanoi Hautsalo.

Lisätietoja (myös kokouksen aikana Hongkongista):

• Matti Hautsalo, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa: 040 828 8373
  • Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040 590 3446