Vapaaehtoistyö kehitysmaissa kiinnostaa suomalaisia

Etelän vapaaehtoisohjelmaan hakeneet olivat tänä vuonna erityisen kiinnostuneita työstä Aasiassa.
14.9.2007

Hakijoita Etelän vapaaehtoisohjelmaan Etvoon oli tänä vuonna lähes viisikymmentä henkilöä, mikä on kymmenen enemmän kuin edellisvuonna. Yli puolet hakijoista oli kiinnostunut vapaaehtoistyöpaikasta Aasiasta.

Soveltuvat hakijat lähetetään Kepan koordinoiman ohjelman kautta töihin sellaisiin aasialaisiin, afrikkalaisiin tai latinalaisamerikkalaisiin kansalaisjärjestöihin, joilla on yhteistyökumppani Suomessa.

"Tavoitteena on, että vapaaehtoisten työpanoksesta olisi yhä enemmän hyötyä vastaanottajille kehitysmaissa, ja että kotimaahan palaavien vapaaehtoisten kokemuksista olisi iloa suomalaisjärjestöille myös jatkossa", kertoo Etvon koordinaattori Sari Markkanen Kepasta.

"Minua ilahduttaa erityisesti se, että tällä kerralla hakijoilla on jo huomattavaa kokemusta kansalaisjärjestöistä sekä vankkaa ammatillista osaamista. Vanhin hakija oli vapaaehtoistyössä jo vuonna 2005 ja hakee nyt Aasiaan 65-vuotiaana", kertoo Markkanen.

Latinalaisessa Amerikassa on tänä vuonna tarjolla enemmän vapaaehtoispaikkoja kuin aiemmin. Uusia paikkoja on myös esimerkiksi Tongalla ja Nepalissa. Haku päättyi 10. syyskuuta.

Kepa etsii yhdessä vastaanottavien järjestöjen kanssa tehtävään sopivan vapaaehtoisen. Valituiksi tulleet koulutetaan Kepassa kehitysyhteistyöhankkeiden toteuttamisen ja seurannan perusteisiin. Vapaaehtoiset raportoivat Suomeen hankkeen etenemisestä ja pyrkivät lisäämään suomalaisten tietämystä kehitysmaissa tehtävästä työstä.

Vapaaehtoistyö voi tarkoittaa esimerkiksi työskentelyä reilun kaupan banaanitilalla Ecuadorissa, hanketoiminnan hallinnointia Malissa tai lapsityöläisten aseman edistämistä Nepalissa.

Ensimmäiset vapaaehtoiset lähtevät matkaan heti tammikuussa ja työ kestää puolesta vuodesta vuoteen. Seuraavan kerran Etvo-ohjelmaan voi hakea syksyllä 2008.

Kepa on yli 270 suomalaisen kehityspolitiikkaa seuraavan ja kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön kattojärjestö, joka pyrkii innostamaan suomalaisia toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

• koordinaattori Sari Markkanen, puh. (09) 584 23 250

Toimituksille tiedoksi