Vapaaehtoistyö kehitysmaissa houkuttelee vuorotteluvapaalla olevia

Mahdollisuus tehdä vapaaehtoistyötä kehitysmaissa kiinnostaa sapattivuotta viettäviä suomalaisia.
Ilona Niinikangas
26.2.2004

"Meille on viime aikoina tullut yhä enemmän yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat jo hankkineet kannuksensa työelämässä ja haluavat vaihteeksi tehdä jotain ihan muuta", kertoo Etelän vapaaehtoistyöohjelman koordinaattori Lauratuulia Lehtinen Kehitysyhteistyön palvelukeskuksesta. "Vapaaehtoistyö tarjoaa loistavan mahdollisuuden päästä näkemään kehitysmaan arkea sisältä päin."

Yksi sapattivuotta viettämään lähtevistä on projektiassistentti Leena-Maija Leeve, 49, joka työskentelee Helsingissä pienessä maanmittaus- ja kartoitusalan kehitysyhteistyöhankkeisiin erikoistuneessa insinööritoimistossa. "Olen koko ikäni ollut kiinnostunut kehitysyhteistyöstä ja halunnut lähteä vapaaehtoiseksi jonnekin kauas, mutta vuodet ovat menneet nopeasti. Nyt kun lapset alkavat olla isoja ja vanhemmat ovat vielä suhteellisen hyvässä kunnossa, on aika tehdä omista haaveista totta."

Leeve lähtee kesäkuussa Perun pääkaupunkiin Limaan, jossa toimii Casa de Panchita -niminen tukikeskus maalta tulleille kotiapulaisille. Leeve uskoo, että kokemuksesta on hyötyä sekä henkilökohtaisesti että ammatillisesti. "Olen opiskellut työnantajan kustannuksella espanjaa ja hallinnoinut hankkeita monta vuotta toimistolta käsin. Odotan kovasti, että saan uusia näkökulmia työhöni ja elämääni."

Etelän vapaaehtoisohjelma on Allianssin, Maailmanvaihdon, Kepan, Kansainvälisen vapaaehtoistyön ja Suomen Tinkun yhteinen hanke. Sen kautta lähtee vuosittain noin 60 suomalaista vapaaehtoista 4-12 kuukaudeksi ruohonjuuritason projekteihin Afrikkaan, Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.

Kevään hakuaika päättyy 15.3. Vaatimuksina on 20 vuoden ikä, riittävä kielitaito (englanti tai espanja) sekä kyky toimia itsenäisesti ja sopeutua erilaisiin olosuhteisiin.

Ohjelma-avustaja Jari Laukka, (09) 584 23 251.